Luister naar

Bonuskorting als sigaar uit eigen doos

Nieuws
Adviesprijzen, standaardprijzen, actieprijzen, kortingen en bonusprijzen. Gesjoemel met prijzen is een hardnekkige gewoonte in de detailhandel.
Remco Andersen redactie vk
donderdag 19 oktober 2017 om 03:00
Bonuskorting als sigaar uit eigen doos
Bonuskorting als sigaar uit eigen doos twitter

Amsterdam

De scharrelvariant van de Albert ­Heijn crèmepaté was vorige week in de bonusaanbieding: van 13,90 euro voor 10,00 euro per kilo. Dat lijkt een koopje, ware het niet dat diezelfde paté een week eerder, zonder bonuskorting, ook al tien euro kostte.

Albert Heijn lijkt zich hiermee schuldig te maken aan een dubieuze verkooptactiek: op het etiket een te hoge ‘oude’ prijs vermelden, waardoor de ‘korting’ groter lijkt dan hij is.

Je reinste oplichting, klaagde een contingent twitteraars en Facebookgebruikers woensdag, nadat een opmerkzame Albert Heijn-klant foto’s van de twee crèmepatés online had gezet. Slimme marketing, zeggen anderen. ‘Een fout bij het ­etiketteren’, verklaart een woordvoerder van Albert Heijn. ‘De leverancier heeft de actieprijs gedrukt op de plek waar normaal de reguliere prijs staat. Daardoor lijkt het alsof de reguliere prijs tien euro is, maar dat is niet zo: die is 13,90. Wij verhogen nooit prijzen vlak voor een kortingsactie.’

De vermeende crèmepatékortingszwendel van Albert Heijn mag dan op een misverstand berusten, gesjoemel met adviesprijzen, standaardprijzen, actieprijzen, kortingen en bonusprijzen is een hardnekkige gewoonte in de detailhandel. Zo blijkt uit gesprekken met ingewijden en gemopper van toezichthouders en consumentenwaakhonden de afgelopen jaren. Het gebeurt in de elektronicahandel, de kledingbranche, in woonwinkels en de drogisterij.

‘Het komt ontzettend vaak voor’, zegt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Wij peilen regelmatig ‘van/voor’-prijzen. In de ­Reclamecode zijn daar regels voor opgesteld: de ‘van’-prijs moet daadwerkelijk in het recente verleden de prijs van het aangeboden product zijn geweest. Als het een adviesprijs van de fabrikant is, dan moet dat erbij vermeld worden. Wij hebben bijvoorbeeld een aantal keren gezien dat speelgoedprijzen niet aan deze regel voldeden. Als we hen daarop aanspreken, passen winkeliers de prijzen wel aan, maar het is dweilen met de kraan open: bij andere producten zien we het fenomeen doodleuk weer opduiken.’

Omdat het werkt, waarschijnlijk. ­Ondanks alle websites die prijzen vergelijken en een weelde aan online prijsinformatie bij concurrenten, laat een felgekleurde sticker met ‘korting’ erop de harten van koopjesjagers nog altijd sneller kloppen.

creatieve marketing

En ondanks de regels blijven er genoeg mogelijkheden tot creatieve marketing over. De Reclame Code Commissie oordeelde bijvoorbeeld dat Mediamarkt begin 2016 geen regels had overtreden door vlak voor de actie ‘btw weg ermee!’ de prijs van een aangeboden wasmachine te verhogen. Mediamarkt reageerde slechts op het prijsbeleid van de concurrentie.

In 2014 tikte de Consumentenbond wel Wehkamp, Intertoys, Blokker, Bart Smit en bol.com op de vingers wegens het vermelden van oneigenlijke van-prijzen. Een aantal van hen vermeldt nu netjes dat het om adviesprijzen gaat. De consument kan zelf ook nog het een en ander winnen door assertief te zijn, zegt Donat. ‘Spreek de winkelier erop aan als je ziet dat de ‘van’-prijs is opgehoogd: goede kans dat je dan alsnog de beloofde korting op oorspronkelijke prijs krijgt.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?

De architecten van Bureau B+B houden zich bezig met stedenbouw en landschapsarchitectuur.

Het Nederlandse landschap vraagt veel: duurzaam, klimaatbestendig én natuurinclusief

In een land dat worstelt met ruimtegebrek en klimaatverandering zijn de uitdagingen voor landschapsarchitecten veel complexer geworden. Bureau B+B legt de lat extra hoog. 'Als het werk af is, is het nog niet af.'

Bedrijfsterrein van chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven.

Kabinet probeert uit alle macht de chipindustrie in Nederland te houden

Het demissionaire kabinet loopt zich het vuur uit de sloffen om de Nederlandse chipindustrie comfort te bieden. ASMI, NXP en paradepaard ASML dreigen namelijk hun koffers te pakken.