17 februari 2018 om 03:00
Luister naar

Word dan later weer lid van Oxfam

Verontwaardiging alom deze week. Zijlstra had gelogen en Oxfam organiseerde seksfeesten. Is er dan niets meer heilig? Jawel, de moraal is heilig.

Een gedeelte van het volk smult ongeremd en schaamteloos van de ellende en maakt daarmee de geheven moralistische vinger totaal ongeloofwaardig. Toch is er hoop. Het is te waarderen dat een bewindspersoon een leugen als die van Zijlstra echt niet kan maken; dat het veel verontwaardiging oproept als een lokale chef van Oxfam zo verziekt is dat hij seksfeesten organiseert met de medewerkers.

Had een willekeurig bedrijf een seksfeestje georganiseerd, dan was er alleen gedoe geweest als er daadwerkelijk minderjarigen bij betrokken waren. Het is de eigen moraal van hulporganisatie Oxfam waar we haar aan ophangen. En terecht. Dat moet ook.

Je lidmaatschap opzeggen, is een mogelijkheid. Wel zou ik iedereen met klem dan willen oproepen over een aantal weken weer opnieuw lid te worden. Op paasochtend bijvoorbeeld. Want er is schoon schip gemaakt. En de onwaarschijnlijke hoeveelheid goed werk die Oxfam doet, moet absoluut gesteund worden. Dat is een teken van beschaving. Net als verontwaardiging bij een gruwelijk scheve schaats van medewerkers een teken van beschaving is.

Een rechtvaardig mens is volgens de psalmdichter als een boom, geplant aan waterstromen. Een boom plukt zelf niet de vruchten van zijn arbeid. Die zijn voor anderen. Een miljoen anderen in het geval van Oxfam. Elke afgevallen vrucht, elke schimmel is wel voor de boom zelf; die landt aan de wortel van de boom en is gevaarlijk. Zijlstra heeft dat gemerkt. Hij behield de vruchtrot, ze zouden hem er eens om omhakken. En zie, daar ging hij alsnog. Met tranen en al.

Halbe hield zijn leugen geheim om zijn positie te houden en ging onderuit. Oxfam heeft de zaak intern uitgezocht, maatregelen genomen en er een persbericht aan gewijd, zij het summier – en ze bestaat nog. Zou dit dan de betekenis zijn van de beroemde tekst: ‘Wie zijn leven (of leventje) zal willen behouden, zal het verliezen.’ En de tegenhanger: wie zijn leven (of toekomst) verliest, of durft te verliezen, om mijnentwil die zal het vinden.

Het is belangrijk dat er organisaties, ambten en individuen zijn die afgerekend willen worden op morele waarden. En die het dus terecht vinden dat ze aan hun eigen hoge normen worden opgehangen. Misschien is dat dan wel de betekenis van ‘je kruis opnemen’; de waardes dragen waaraan je zelf opgehangen kunt worden.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.