Navraag naar falende tolkastjes in België

Nieuws
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft bij de Belgische tegenhanger nagevraagd wat er misgaat met de tolheffing op vrachtwagens.
anp
woensdag 23 augustus 2017 om 03:00
Per 1 april 2016 geldt er tolheffing in België voor vrachtverkeer.
Per 1 april 2016 geldt er tolheffing in België voor vrachtverkeer. ap / Horst Galuschka

Den Haag – Zoetermeer

Het departement kwam in actie na een klacht van branchevereniging TLN, die zegt dat de registratiekastjes in trucks regelmatig haperen. Chauffeurs dragen dan geen tol af en betalen vervolgens hoge boetes.

TLN wil dat België stopt met handhaven tot het vorig jaar april ingevoerde systeem naar behoren werkt. Zij riep minister Melanie Schultz op met haar Belgische collega’s te gaan praten. Schultz’ ministerie noemt het ‘ernstig dat je op een hoge boete wordt getrakteerd terwijl je te goeder trouw handelt’. Het departement heeft contact gelegd met de Belgische collega’s en met ViaPass, dat verantwoordelijk is voor de heffing.

Truckers kunnen volgens TLN niet of nauwelijks nagaan of hun kastje werkt. De Belgische inspectie handhaaft ondertussen wel en legt chauffeurs een boete van 1000 euro op als er niet betaald is. De inspecteurs innen bij een controle meteen alle andere openstaande boetes, ook als er bezwaar is aangetekend. Soms gaat het om boetes van het hele bedrijf. ‘Er is inmiddels een onacceptabele situatie ontstaan’, vindt TLN.

Viapass ontkent ‘ten stelligste’ dat het systeem niet werkt. De organisatie kreeg van TLN in juni twee concrete voorbeelden, maar heeft sindsdien niets meer gehoord. ‘Een beetje raar dat ze de weg via de minister zijn ingeslagen’, zegt administrateur-generaal Johan Schoups. ‘Maar wij willen het zeker en vast onderzoeken. We staan klaar om te helpen.’

Bij de 170.000 trucks die dagelijks worden gecontroleerd, is sprake van slechts enkele tienden procenten foutmeldingen, aldus Schoups. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.