Socials mogen gebruikers niet dwingen zich te laten volgen

Nieuws
Sociale mediabedrijven, zoals Facebook en Instagram, mogen hun gebruikers niet dwingen zich te laten volgen op internet in ruil voor toegang tot die platforms. Dat stellen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de andere privacytoezichthouders in Europa, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB).
anp
woensdag 17 april 2024 om 21:52
Afbeelding
beeld anp

De waakhonden vinden dat de platforms aan gebruikers ook een gratis optie moeten aanbieden waarbij ze slechts beperkt gevolgd worden. Nu is het zo dat sommige socialmediabedrijven stellen dat mensen dat platform alleen nog gratis kunnen gebruiken als ze ermee instemmen dat hun persoonsgegevens worden gebruikt voor gerichte advertenties. Die worden dan aangeboden op basis van iemands zoekgedrag op het hele internet.

Met 'beperkt gevolgd' bedoelt de toezichthouder dat iemand nog wel advertenties te zien krijgt, maar slechts die passen bij de inhoud die iemand op het platform bekijkt. "Bijvoorbeeld een advertentie voor een auto bij een post over auto's", licht de AP toe.

'Betalen met persoonsgegevens'

Volgens de EDPB krijgen consumenten geen eerlijke keus zoals het er nu aan toegaat. "Gebruikers worden dan eigenlijk gedwongen te kiezen voor 'betalen' met hun persoonsgegevens. Zeker als de prijs voor een betaald abonnement hoog is", aldus de AP.

Privacyactivisten en consumentengroeperingen hadden eerder forse kritiek op nieuwe abonnementsvormen van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Door de structuur ervan worden gebruikers gedwongen een vergoeding te betalen als ze hun privacy willen waarborgen.

Platforms verlaten 'geen optie'

De AP is tevreden met het standpunt dat de toezichthouders innemen. "Privacy is niet alleen voor rijke mensen", aldus voorzitter Aleid Wolfsen. "Je moet een vrije, eerlijke keuze krijgen. Als een platform dreigt je onlineaccount op zwart te zetten zodra je niet akkoord gaat je online te laten volgen, is dat geen vrije keuze. Techbedrijven mogen je niet dwingen akkoord te gaan met het volgen van jouw gedrag op internet. Om jouw data bijvoorbeeld te verkopen aan advertentiebedrijven."

Een onredelijk hoge prijs vragen voor een privacyvriendelijke optie laat mensen met een kleine portemonnee geen keus, vindt de voorzitter. "Vaak hebben zij zo'n platform nodig. Bijvoorbeeld voor hun werk of om in contact te blijven met familie. Het platform vaarwel zeggen is dan geen optie, maar de abonnementskosten ophoesten ook niet. Dat is geen keuze, dat is dwang."

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Krant: Apple mikt op Google-technici voor eigen AI-team

Apple richt zich op voormalig Google-personeel om zijn team voor kunstmatige intelligentie (AI) te versterken. Dat meldt de zakenkrant Financial Times op basis van eigen onderzoek.

Afbeelding

Meer winst voor Vattenfall, ondanks gedaalde energieprijzen

Energieleverancier Vattenfall zag de winst in de eerste drie maanden van het jaar flink toenemen met 43 procent tot bijna 17 miljard Zweedse kronen (1,45 miljard euro), ondanks de gedaalde energieprijzen.

Afbeelding

Musk moet berichten sociale media blijven voorleggen aan advocaat

Elon Musk moet zijn berichten op sociale media nog steeds eerst door een advocaat laten lezen. Musk wilde van de verplichting af omdat die zijn recht op vrijheid van meningsuiting zou schenden, maar het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft zijn beroep verworpen.

Afbeelding

Dag voor sluiting nog 700 asielzoekers in noodopvang Nijmegen

In de noodopvang op het voormalige sportpark Winkelsteeg in Nijmegen bevinden zich nog altijd zevenhonderd asielzoekers, hoewel de gemeente heeft gewaarschuwd dat het park op woensdag moet zijn ontruimd.

Afbeelding

Air France-KLM wil in kosten snijden na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen.

Afbeelding

Fiscus is voorbereid op drukte op laatste dag belastingaangifte

De Belastingdienst verwacht een drukke laatste dag voor de belastingaangiften. Vorig jaar ontving de fiscus op de laatste dag meer dan 347.000 aangiften en ervaring leert dat veel mensen hun aangifte voor de inkomstenbelasting op het laatste moment doen.