Direct naar artikelinhoud
Nieuws

NRC: Minister Van der Wal versoepelde stikstofregels voor natuurvergunning Schiphol

Schiphol kreeg van het kabinet soepelere stikstofregels dan andere bedrijven in Nederland. Hierdoor kon het vliegveld makkelijker een natuurvergunning krijgen, waardoor het aantal vluchten niet omlaag hoefde. Dat blijkt uit onderzoek van NRC.

Demissionair minister voor Natuur en Stikstof Christianne van der Wal.Beeld ANP

Stikstofminister Christianne van der Wal gaf volgens NRC een natuurvergunning af tégen het advies van haar hoogste ambtenaar in. Het gaat om een eenmalige uitzondering: andere bedrijven kunnen geen aanspraak doen op de versoepeling. En dat terwijl door de strenge stikstofregels boerenbedrijven niet kunnen uitbreiden en veel bouwplannen zijn stilgelegd.

Volgens Chris Backes, hoogleraar omgevingsrecht (Universiteit Utrecht), is het juridisch niet te verdedigen dat er aan Schiphol minder eisen worden gesteld dan aan andere bedrijven. Daarom houdt de vergunning van Schiphol waarschijnlijk geen stand bij de rechter.

Bewuste vertragingsstrategie

De luchthaven had tot september nog geen natuurvergunning, wat het kabinet gedoogde, tot dit niet langer houdbaar was en Schiphol dreigde te moeten krimpen. Toen Schiphol begin vorig jaar negen boerderijen in de omgeving opkocht, nam de luchthaven ook hun stikstofrechten over.

Normaal gesproken moet daarbij worden gecontroleerd of er kwetsbare natuurgebieden in de buurt liggen die herstel nodig hebben, maar dat is bewust niet gebeurd, blijkt uit het onderzoek van NRC. ‘In tegenstelling tot andere bedrijven mag Schiphol de aangekochte stikstofrechten dus volledig gebruiken om haar eigen uitstoot te compenseren.’

Uit stukken die de krant heeft opgevraagd, blijkt dat het kabinet en Schiphol wisten dat de vergunning waarschijnlijk niet juridisch houdbaar is. De manier van werken is gericht op het vertragen van het proces, waardoor er niet hoeft te worden gehandhaafd, en de krimp van Schiphol kan worden uitgesteld. ‘Het verlenen van een vergunning waaraan juridische risico’s kleven’, schrijft het ministerie, is onderdeel van die vertragingsstrategie ‘om zo tijd te winnen’.