Strateeg van Donald Trump gebruikte locatie-data van kerkgangers
Washington D.C.
Dat vertelt hij in een verwijderde scène van de documentaire The Brink, die over hem gaat. Het fragment staat op YouTube. ‘Het is geweldig, ze kunnen je vertellen welke telefoons er in een katholieke kerk zijn geweest en hoe vaak.’ Op de vraag hoe hij aan de gegevens kwam, antwoordt Bannon: ‘De telefoonbedrijven verzamelen ze en de data-jongens verkopen ze.’
Het digitaal afbakenen van een bepaalde plek om advertenties op de telefoons van een specifieke doelgroep te laten verschijnen, heet geofencing. Het is een marketingmiddel dat vaker wordt ingezet voor reclame- en campagnedoeleinden. In 2017 moest in de staat Massachusetts een advertentiebedrijf een schadevergoeding betalen. Het bedrijf had bij een abortuskliniek telefoons getraceerd, om vrouwen antiabortusvoorlichting op de telefoon te kunnen tonen. Het is onduidelijk of de Trump-campagne uiteindelijk gebruik heeft gemaakt van de gegevens. <