“Goudeerlijk” brood is meest misleidende product van 2017
Het einde van het jaar nadert, tijd voor de nodige lijstjes. In Nederland wordt er jaarlijks door de voedselwaakhond foodwatch een trofee uitgereikt voor het “meest misleidende product van het jaar”. Anno 2017 gaat die ‘eer’ naar de winkelketen Jumbo voor hun ‘Goudeerlijk boerenmaisbrood’.
Van de ruim 15.000 stemmen ging er zo’n 31% naar het brood van Jumbo. Het maisachtig geel kleurtje komt door de toevoeging van de specerij kurkuma. Jumbo was het enige bedrijf van alle genomineerden dat het etiket of de ingrediënten van het genomineerde product niet wilde aanpassen. Volgens Foodwatch zou dit zomaar de reden kunnen zijn voor de ‘winst’ van de grootgrutter.
Tweede plek
Tweede in de windei-verkiezing (21 procent van de stemmen) is de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi geworden. Unilever staat met zijn Conimex Ketjap manis gold op de derde plek. Volgens de consumentenorganisatie is dit ,”gewoon schenkstroop met ketjapsmaak’’. Ook fabrikant Innocent met het drankje ‘Superjuice Framboos & kers’ en ‘Muesli vezelrijk’ van Albert Heijn kregen veel stemmen.
Producten aangepast
Inmiddels hebben veel fabrikanten laten weten dat de producten aangepast zijn of nog worden aangepast. Zo haalt Aldi het varkensvlees uit de leverworst en vervangt het door echte kalfslever. De Duitse keten gaat ook de verdunde citroensap vervangen met echt citroensap. Unilever halveert het suikergehalte in de Ketjap manis en Innocent had de etiketten op de producten al aangepast.