Luister naar

Doe niet zo dom over Wilhelmus

Nieuws
Meer aandacht voor het Wilhelmus in het onderwijs? Van de katholieke cultuurtheoloog Frank Bosman hoeft het niet (ND 22 augustus). Zijn artikel is oppervlakkig en pijnlijk.
Hilbrand Rozema Hilbrand Rozema
woensdag 23 augustus 2017 om 03:00

Geschiedenis is soms net een grabbelton, waar ieder het zijne uit haalt. Frank Bosman keerde zich gisteren in een opiniestuk tegen het Wilhelmus. Hij deed dat op scherpe, slordige wijze. Volgens hem ademt de tekst een ‘militant protestantisme’, is het ongeschikt als volkslied in de 21e eeuw en was Willem van Oranje een terrorist. Over het uitmoorden van hele steden (Naarden, Zutphen) door de Spaanse troepen zwijgt Frank Bosman. Ik vind zijn artikel echt heel pijnlijk. Waarom dit gebrek aan kennis, aan empathie? Waarom, anno 2017, verschillen tussen christenen in Nederland aanscherpen en mensen op het hart trappen? Een paar opmerkingen.

1. Teksten krijgen laagjes door de tijd. Het verstrijken van de tijd geeft oude teksten nieuwe glans. Wie op 4 mei het Wilhelmus zingt, zingt meer dan wat er staat. We denken aan de weggevoerden (pater Titus Brandsma bijvoorbeeld), familieleden, aan ons falen, aan dappere verzetslieden die vielen en aan onze opdrachten in het heden. En dat doen we dan, overkoepeld door besef van afhankelijkheid van God en het besef dat je het alleen gewoon niet redt. Dát is het Wilhelmus.

Bosman blijkt een extreem letterlijke lezer, met een welhaast ultra-calvinistische leeshouding. Ik pleit liever voor de katholieke benadering, waarin traditie en historie meedoen. Dat zeg ik vanuit hartelijke verbondenheid met mijn voorouders, die voor Alva naar Emden vluchtten. En met een ver voorfamilielid, Wigbold Ripperda, die in 1573 in Haarlem is onthoofd door de zoon van de hertog van Alva.

2. En ‘Duitsen bloed’? Dat betekent ‘Diets’, ‘van het volk’. Het verwijst niet naar Duitsland. Dat kan niet; Duitsland ontstond drie eeuwen ná de Opstand (‘Tachtigjarige Oorlog’, 1568). Beetje dom, van Bosman. Trouwens: de Nassaus waren al bijna twee eeuwen een Bredase, diep-katholieke adelsfamilie voordat neef Willem de Opstand kwam aanvoeren. Geen vreemde buitenlandse familie dus, die Nassaus.

3. Bosman verspreidt een vals gerucht als hij schrijft over de stadhoudersbrief, die nog ergens zou liggen en waarin prins Bernhard het op een akkoordje zou gooien met Hitler. Die brief bestaat niet.

4. Bosman vergelijkt Oranje met een terrorist, die we nu in een extra beveiligde gevangenis zouden stoppen. En hij noemt de Spaanse monarch het goddelijke, wettige gezag. Strategisch laat hij hier weg, dat Filips II de katholieke graven Egmont en Horne liet terechtstellen in Brussel. Ook katholieken leden zwaar onder die staatsterreur. Hoe kun je Oranje wegzetten als terrorist en tegelijk verzwijgen hoe Naarden, Zutphen en Haarlem leden onder de massale moordpartijen op hun burgers, waaraan tienduizend van de zwaarstbewapende Spaanse troepen – het sterkste leger van die tijd! – zich verlekkerden?

5. Daar zijn we bij de kern. Wat wás de Opstand? Een strijd om a) vrijwaring van terreur en b) godsdienstvrijheid. Oranje streed voor de vrijheid van belijden van iederéén, niet alleen van protestanten. Van sommige van z’n nazaten kun je van alles vinden. Maar uitgerekend híj was bij uitstek oecumenisch gezind. En uit die Opstand kwamen later (wets)teksten en denkwerk voort rond het recht van opstand, bij onderdrukking door een tiran of tirannieke staat. Verzet tegen onderdrukking en onderdrukten helpen, dat is nog dagelijks actueel. Katholieken en protestanten staan daar aan dezelfde kant. Denk alleen al aan de onverzettelijkheid van pater Frans van der Lugt in Syrië.

6. Bosman maakt sterven voor een goede zaak welhaast belachelijk. Maar hoe zit het dan met al die duizenden dappere rooms-katholieke missionarissen, die hun Europese comfortzone verlieten? Ik bewonder die missionarissen daar juist om.

7. In de serieuze geschiedschrijving geldt Willem van Oranje natuurlijk wel als groot staatsman. En protestanten weten heel goed dat die man dat is geworden ondanks zijn gebreken. Geen misverstand: Nederland is in zonde ontvangen en geboren – zoals vrijwel elke natie op aarde. Maar ga niet sjoemelen met oorzaak en gevolg, verdoezel het bloedvergieten van de Spaanse troepen niet.

8. De denkfouten en hiaten in zijn eigen artikel bewijzen zelf al hoe nuttig meer onderwijs over het Wilhelmus zou zijn. Dit heb ik niet van mezelf; de priester Anton ten Klooster sprak woorden van die strekking op Twitter. Ik sluit me van harte bij deze priester aan.

9. Ik wens Bosman sterkte bij de verwerking van het feit dat Nederland al enige tijd een zelfstandig land is en niet meer onder Spanje valt. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.

CU-leider Mirjam Bikker en minister Carola Schouten van Armoedebestrijding op uitslagenavond van de laatste Tweede Kamerverkiezingen.

ChristenUnie peilt de geest van de tijd onvoldoende: kiezer ziet niet waar de partij verschil kan maken

Zijn er thema’s waarvan de Nederlander zegt ‘dat is typisch de ChristenUnie’? Nee, stellen drie partijgangers uit zuid-Nederland. Zij analyseren de tegenvallende verkiezingsuitslag.

Afbeelding

Twee vrome protestanten die goed waren in de oorlog? Het was een kerkgemeenschap die Joden redde

Israëls president Isaac Herzog noemde bij de opening van het Nationaal Holocaust Museum Kees en Amanda Vissers-van der Linden uit Bussum. George Harinck zocht uit hoe zij Joden hadden gered.

David Owuor claimt de covidpandemie en andere rampen over de wereld te hebben afgeroepen als waarschuwingen van God.

David Owuor vervult misschien wel een profetie maar hij is vrijwel zeker niet Elia

De Keniaanse prediker David Owuor claimt zowel Elia als Mozes te zijn. Als er iemand opstaat en claimt ‘iets groots’ te zijn, moeten Bijbelse alarmbellen gaan rinkelen, waarschuwt Hans Frinsel.

In China, de grootste markt voor elektrische auto’s, is het crisis. BYD, dat met Tesla strijdt om de titel van grootste EV-fabrikant ter wereld, zag de verkoop in het eerste kwartaal met 42 procent dalen tot net boven de 300.000 stuks.

Havenkade staat vol Chinese elektrische auto's, maar de hype rond elektrisch rijden is over. Wat nu?

Als overheden willen dat binnen tien jaar alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, valt aan een wettelijke verplichting niet te ontkomen, stelt Peter de Waard.