Direct naar artikelinhoud

CNV: vrachtwagenchauffeurs onder druk gezet om met code rood de weg op te gaan

Vrachtwagenchauffeurs zijn tijdens de code rood in de westerstorm van afgelopen donderdag onder druk gezet door hun werkgevers om toch de weg op te gaan. Dat stelt bestuurder Tjitze van Rijssel van vakbond CNV. 'Chauffeurs die belden kregen te horen: joh, je bent toch geen watje, rij gewoon door', aldus Van Rijssel.

Een vrachtwagen kantelt door de harde westerstorm van donderdag.Beeld anp

Nadat donderdag code rood was afgekondigd, raadde Rijkswaterstaat truckers af de weg op te gaan. Niettemin kantelden tijdens de storm in een paar uur tijd liefst 66 vrachtwagens. Volgens Verkeersinformatiedienst VID is het 'opmerkelijk' dat met 'zo'n uitgebreid waarschuwingssysteem' zoveel trucks omver zijn geblazen. Minister Cora van Nieuwenhuizen zei de volgende ochtend dat deze chauffeurs zichzelf maar eens goed in de spiegel moesten aankijken en zich afvragen of ze niet 'ongelooflijk dom' en asociaal bezig waren geweest.

Het CNV vroeg donderdagavond in een enquête aan de chauffeurs hoe ze hun dag hadden beleefd. Volgens Van Rijssel voelden sommige chauffeurs veel druk om te rijden, ook toen ze hun planners lieten weten dat ze liever langs de kant wilden wachten. 'Een chauffeur kreeg van zijn bedrijf de reactie: waait het dan? Een ander heeft zijn wagen zonder toestemming zelf maar aan de kant gezet. Hij meldde dat het niet werd gewaardeerd.'

Een trucker kreeg te horen dat het als werkweigering zou worden opgevat als hij zou stoppen, zegt Van Rijssel. 'Het irriteert me als ik de minister dan dit soort dingen hoor zeggen. Een deel van deze chauffeurs heeft een contract voor bepaalde tijd. Dan moet je sterk in je schoenen staan om een baas te weerstaan.'

Het CNV kreeg ook een reactie van een collega van de 62-jarige vrachtwagenchauffeur die donderdag overleed. De man werd dodelijk getroffen door een boomtak, net toen hij uit zijn truck was gestapt om een andere tak de weg af te halen. 'De collega-chauffeurs kregen daarna via hun boordcomputer het advies hun wagen aan de kant te zetten.'

Volgens ForFarmers, het desbetreffende bedrijf, is dit advies tussen elf en twaalf uur in de ochtend gegeven. 'Wij wisten toen nog niet dat onze collega was overleden.'

Het CNV stelt dat tot nu toe 120 truckers op de enquête reageerden. 'Dertig procent van hen is tijdens code rood door hun bedrijf gebeld of benaderd. Er zijn ook bedrijven die wel goed met hun mensen omgaan. De rest heeft niets gehoord. Zij zijn min of meer aan hun lot overgelaten. Een chauffeur zei ons dat hij er pas donderdagavond achter kwam dat er een advies was om niet te rijden.'

Een chauffeur liet weten dat het als werkweigering wordt opgevat als hij de weg niet op zou gaan
Tjitze van Rijssel, bestuurder CNV

De westerstorm die Nederland plat legde

NS en Prorail hebben de storm doorstaan, maar lang niet alles ging goed (+)
Als zelfs de doorgaans zo kritische reizigersvereniging de loftrompet laat schallen, wat zegt dat dan over de manier waarop de NS en Prorail zijn omgesprongen met de storm van donderdag? 'Dat ze hun werk gewoon goed hebben gedaan', concludeert de woordvoerder van Rover.

Kwam code rood te laat?
Het KNMI had de storm die donderdag over het land raasde al dagen zien aankomen. Maar dat die zo krachtig zou worden, zagen de meteorologen pas laat. Te laat?

Cancelled, cancelled, cancelled
Ontmoedigd kijken de reizigers donderdagavond naar de weinig opbeurende boodschappen op de schermen op Utrecht Centraal. Hoe is het mogelijk dat het spoornet in Nederland bij elke afwijkende weersomstandigheid volledig platligt, vragen de gestrande reizigers zich af.

'Het besef dat de Nederlandse burger ooit natte voeten kan krijgen, is er te weinig'
Nederland werd zwaar door de storm getroffen, maar de voeten bleven droog. Zijn we berekend op een nieuwe waterramp?