Direct naar artikelinhoud

#BoycottNRA-campagne werpt vruchten af: bedrijven lozen Amerikaanse wapenlobbyist

Het ene na het andere Amerikaanse bedrijf verbreekt zijn banden met de National Rifle Association (NRA), onder druk van de #BoycottNRA-campagne op sociale media. Onder meer autoverhuurbedrijven Hertz en Avis, verzekeraar Metlife en internetbeveiliger Symantec hebben de machtige wapenlobbyist de rug toegekeerd sinds een 19-jarige schutter op Valentijnsdag 17 mensen doodschoot op een school in Florida.

Protest tegen de NRA in Washington, D.C. op 21 februariBeeld afp

De 5 miljoen leden van de NRA krijgen als dank voor hun lidmaatschap allerlei extraatjes, zoals kortingen op huurauto's, wijnen, hotels, creditcards en verzekeringen. Autoverhuurbedrijf Enterprise zette donderdag een streep door de kortingen voor klanten met een NRA-pasje, concurrenten Hertz, Avis en TrueCar volgden.

Dezelfde donderdag maakte de First National Bank of Omaha, een van Amerika's grootste private banken, het einde bekend van zijn zogeheten 'Officiële Creditcard van de NRA'. Met de creditcard konden NRA-leden onder meer 5 procent van hun uitgaven aan benzine en sportartikelen terugkrijgen. Een dag later schrapte ook Symantec zijn kortingen voor wapenlobbyisten.

Ook de kortingen voor NRA'ers bij verzekeraar Metlife sneuvelden, net als een van de meest controversiële voordeeltjes voor wapenlobbyisten: de 'NRA Carry Guard', door critici ook wel 'moordverzekering' genoemd. Deze verzekert mensen die een rechtszaak aan hun broek krijgen omdat ze iemand hebben neergeschoten. Verzekeraar Chubb trekt zijn handen af van de NRA Carry Guard. De andere betrokken verzekeraar, Lockton, (nog) niet.

De topman van de NRA, Wayne LaPierre, tijdens de jaarlijkse conservatieve conferentie, CPAC, in Oxen Hill, Maryland op 22 februariBeeld afp

Bedrijven staan onder grote druk van de publieke opinie om te breken met de NRA. Op sociale media woedt een campagne tegen met de wapenlobbyist geassocieerde bedrijven, #BoycottNRA. Vooralsnog zijn lang niet alle bedrijven gevoelig gebleken voor de druk. FedEx, dat NRA-leden tot wel 26 procent kortingen geeft op verschepingskosten, heeft bijvoorbeeld nog niet gereageerd op de boycott-actie tegen de NRA. Ook de oproep aan onder meer Amazon, Google en Apple om te stoppen met het streamen van het tv-kanaal NRATV, heeft tot dusver niets opgeleverd.

Meerdere bedrijven geven gehoor aan de oproep tot boycott van de NRABeeld Twitter

Wat er precies gebeurde in Florida en hoe Amerika reageerde

Zeventien doden door schietpartij op middelbare school in Florida; verdachte is 19-jarige oud-leerling
Bij een schietpartij in een school in de Amerikaanse staat Florida zijn woensdag 14 februari zeventien doden gevallen. Ook zijn er zeker vijftien gewonden.

'Thoughts and prayers' na de zoveelste schietpartij in de VS, maar intussen gebeurt er niets
Hoewel het schietpartijen regent, wordt het eerder makkelijker dan moeilijker om aan wapens te komen. Want vuurwapens is vrijheid, en vrijheid, dat is Amerika.

'Schaam je!': scholieren VS komen in opstand tegen het nalaten van wapenregulering in politiek
Amerikaanse scholieren hebben vorig weekend opgeroepen tot een landelijke scholierenstaking en een mars in Washington als protest tegen het vuurwapengeweld. Zij vinden dat politici te lang hebben nagelaten het wapenbezit te reguleren.

Schoolagent bleef buiten wachten tijdens bloedbad in Florida 
Een gewapende agent die aanwezig was bij het bloedbad op de middelbare school in Florida, heeft niet ingegrepen toen de schutter op de scholieren schoot. De schoolagent, Scott Peterson, bleef de hele tijd buiten het gebouw wachten. Dit heeft de politie bekendgemaakt. President Trump stelde donderdag nog voor leraren te bewapenen om toekomstige schietpartijen te voorkomen.