Direct naar artikelinhoud
Interview

Flitsbezorging passé? De directeur van Flink denkt Albert Heijn en Picnic wel af te kunnen troeven

Eén voor één bliezen de flitsbezorgers de aftocht: ze konden de concurrentie met de bestaande supermarkten niet aan. Maar de directeur van Flink, de enige overgebleven flitsbezorger in Nederland, durft de strijd wel aan te gaan. ‘Hoezo moet je drie dagen op je boodschappen van Albert Heijn wachten?’

Eind 2022 moest een darkstore van Flink aan de Nassaukade in Amsterdam op last van de rechter sluiten omdat die te veel overlast gaf voor omwonenden.Beeld ANP

Op het kantoor van Flink, in een toren op de Zuidas in Amsterdam, is de lunch net achter de rug. De veelal jonge werknemers hebben een gezonde eetlust: in de kantine staan de gebruikte borden, er liggen opengereten verpakkingen, stukken brood en hier en daar een stuk taart: een dag nadat Getir als laatste grote concurrent heeft aangekondigd Nederland te verlaten, is directeur Robin Kiesler 34 jaar geworden.

In tegenstelling tot de andere flitsbezorgers, die de afgelopen jaren moesten afschalen, is de oprichter van Flink aan het uitbreiden. De Duitse bezorgservice boekt naar eigen zeggen alsmaar groeiende winsten. De geboren Duitser vertelt in nagenoeg perfect Nederlands (‘Alleen dat akzent raak ik maar niet kwijt’) hoe hij de toekomst voor zich ziet voor zijn pas drie jaar oude bedrijf.

Flitsbezorging wordt door veel mensen beschouwd als iets wat door corona een flinke boost kreeg, maar nu uit de belangstelling is geraakt. Hoe kijkt u daarnaar?

“Het onderwerp flitsbezorging was in 2021 – toen we allemaal naar Nederland kwamen – inderdaad gehypet. De rente was laag, er werd veel geïnvesteerd, en alles draaide om groei. Vier spelers was te veel voor een relatief kleine markt, dus alle bedrijven probeerden snel zo veel mogelijk klanten te werven met kortingen – wij ook.”

“In 2022 veranderde dat sentiment: investeerders wilden geld zien. Toen zagen we Zapp als eerste speler afhaken. De survival of the fittest begon: wie bouwt als snelst een duurzame werkwijze? Wij hebben achteraf redelijk veel goede keuzes gemaakt.”

Wat hebben jullie gedaan waardoor het wél werkt?

“Je hebt eerst schaal nodig, je moet groot zijn en veel volume draaien. Dat hebben we snel gedaan, ook in kleine steden: denk aan Ede, Arnhem of Hilversum. We waren al snel in meer dan veertig gemeenten actief. Ten tweede moet het gemiddelde bestelbedrag hoog genoeg zijn om de kosten te dekken; nu ligt dat bij ons ruim boven de dertig euro.”

“We hebben ons ook aangepast. Eerst bezorgde iedereen binnen tien minuten, maar wij kwamen erachter dat het klanten eigenlijk niet zo veel boeide of het nou binnen tien, twintig of dertig minuten kwam. Ze wilden gewoon duidelijkheid. Voor ons werkt dat ook beter: een bezorger die dertig minuten tijd heeft, kan meer bestellingen meenemen in één keer.”

Jullie directe concurrenten zijn nu weg, maar partijen als Albert Heijn en Picnic bezorgen ook aan huis. Gaat dat nog moeilijkheden opleveren?

“95 procent van de Nederlandse boodschappen wordt nog steeds offline gedaan, dus onze grootste concurrenten zijn juist de supermarktwinkels van bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo. Het is voor ons al een goed begin als meer mensen online bestellen, bij wie dan ook.”

“Je kunt tegenwoordig je wasmachine om vijf voor twaalf ’s avonds op Amazon bestellen, waarna die de volgende ochtend wordt geleverd. Hoezo moet je dan drie dagen op je boodschappen van Albert Heijn wachten? Hun bedrijfsmodel maakt het ze vrijwel onmogelijk om same day-delivery uit te voeren, terwijl ik denk dat de verwachtingen van klanten daar snel naartoe gaan.”

Kunnen jullie wel met echte winkels concurreren? Retailexperts zijn kritisch over jullie kansen. Zij zeggen dat jullie als online service minder klanten aan jullie binden dan een Albert Heijn, waar mensen al jaren graag binnenkomen.

“Ik vergelijk het vaak met sneakers. Twintig jaar geleden kocht iedereen ze offline. Nu gebeurt veertig procent van de sneakerverkoop online. Dan denk ik: je koopt een product als schoenen, die je eigenlijk moet passen, wel online, maar je wc-papier en vaatwastabletten niet? Dat is een gedragsverandering die er echt aankomt. Tuurlijk, als je op zaterdag vrienden op bezoek hebt, dan ga je naar de slager om een steak te kopen. Maar je dagelijkse boodschappen, dat is iets anders.”

Doen bepaalde producten het beter dan andere op de flitsmarkt? Ik kan me voorstellen dat jullie vooral goed verdienen aan studenten die om half twaalf ’s avonds geen zin hebben om naar de avondwinkel te lopen.

“Wij bieden wel echt het hele mandje aan. Steeds meer klanten geven ook het grootste gedeelte van hun boodschappengeld aan Flink uit. Tuurlijk, er zijn gevallen van mensen die even een paar blikken bier en chips bestellen, maar dat is niet ons bedrijfsmodel. Je dekt dan maar een klein gedeelte van de markt af. We zien dat mensen steeds meer en vaker bij ons bestellen, naarmate ze langer lid zijn.”

Er was veel te doen om de darkstores vanwege de overlast van bezorgers en fietsen.

“We hebben nu door het hele land heen goed contact met gemeenten en buren. We hebben een aantal locaties verplaatst naar industrieterreinen, maar hebben ook hubs midden in steden, waar buren zelf dagelijkse boodschappen doen. Dat gaat heel goed.”

Getir vertrekt. Gaan jullie spullen overnemen?

“We hebben vanochtend een gesprek gehad met Getir. Ten eerste supervervelend: veel hardwerkende mensen verliezen hun baan. Het is een kleine industrie: je praat met elkaar. Het is nu nog te vroeg om er iets over te zeggen, maar het kan zijn dat we wat overnemen.”

Na Getirs vertrek zijn jullie een monopolist op flitsbezorggebied. Gaan de prijzen straks omhoog?

“We waren al een tijd de grootste speler. Onze focus lag daarom niet zozeer op de andere flitsbezorgers, maar we willen vooral een aantrekkelijker aanbod hebben dan supermarkten. Dat gaat niet alleen over de prijs, maar over de hele ervaring. De vraag is dan: hoe veel is een bezorging je waard?”

“Tuurlijk, er zullen altijd mensen zijn die denken: het is lekker weer, ik ga een rondje lopen en daarna ga ik naar de Appie om de perfecte banaan uit te zoeken op de groenteafdeling. Daar is niks mis mee. Maar uiteindelijk is ons doel wel dat flitsbezorging het nieuwe normaal wordt.”

Meer omzet, meer winst

Flink, dat niet beursgenoteerd is, doet geen publieke uitspraken over de exacte omzet en winst. Wel stelt een woordvoerder dat de omzet elke maand toeneemt en dat een steeds groter deel daarvan winst is. Het bedrijf heeft duizenden werknemers in Nederland, voornamelijk bezorgers. Flink is buiten Nederland ook actief in Duitsland en Frankrijk.