21 oktober 2017 om 03:00
Luister naar

Sporen van het koninkrijk: Wij zijn hier als jij terugkomt

Over mijn werk als pionier stellen mensen vaak vragen als: ‘Amsterdam is wel harde grond, hè?’, of: ‘Het is vast lastig om mensen te bereiken?’ of: ‘Die mensen zijn zeker allemaal écht los van God?’ Hoe goedbedoeld ook, dit soort opmerkingen raken voor mijn gevoel kant noch wal. Laatst werd me weer duidelijk waarom.

Op een zondag voor de zomer kwam er in Hebron (de buurtkerk waar ik pionier ben) een stel binnen dat ik nog niet eerder gezien had. Hij een Hollandse man van middelbare leeftijd, zij iets jonger en uit een Aziatisch land. We begonnen net met een toesprakenserie over de liefde en ze konden bij het begin aansluiten.

Ik sprak hen na de viering en hoorde hun bijzondere verhaal. Hij was atheïstisch opgegroeid en had altijd in kringen gezeten van ‘kille rationaliteit’ als het ging om religie en God. Zij kwam uit het verre oosten, en was daar christelijke opgegroeid en actief. Via internet waren ze nu drie jaar bij elkaar, en voor het eerst kwam zij over naar Nederland. Haar enige voorwaarde was geweest dat hij een kerk zou zoeken om op zondag samen naartoe te gaan. Tijdens een wandeling door de wijk kwam hij Hebron tegen, en die zondag zaten ze samen in de zaal.

Hij was ondersteboven. Zij voelde zich meteen thuis: in de kerk bleken verschillende mensen te zitten die ooit als emigrant vanuit haar thuisland naar Nederland waren gekomen. Voor hem klopte alles: dat de serie over de liefde ging (na drie jaar daten via het internet), dat hij al enige tijd klaar was met de kille benadering van de wereld (de liefde als een spel van neutronen in je hoofd). In gesprekken was ik mij bewust van mogelijke gevoeligheden over God. Hij zei: ‘Je hoeft niet zo voorzichtig te zijn hoor, vertel me maar gewoon over God. Ik wil het weten, want dit is de kant die ik op moet.’

Verhalen als deze maak ik vaker mee. Vaker dan de verhalen waarin mensen naar Hebron komen door onze ‘acties’ in de buurt. Iets soortelijks zie ik in de leefgemeenschap waar ik woon (Oudezijds 100). Daar wordt soms tegen mensen die vertrekken, gezegd: ‘Wij zijn hier voor als jij terugkomt.’ De eenvoudige presentie van gastvrije christelijke gemeenschappen is vaak veel ‘effectiever’ dan allerlei actieve vormen van missionair werk.

Misschien is de belangrijkste reden wel dat het de bal teruglegt bij God zelf. ‘Mensen bereiken’ of spreken over ‘harde grond’ kan iets forcerends in zich hebben: het hangt af van onze inzet om de grond om te ploegen of mensen te bereiken. Mijn ervaring is dat Gods manier van werken eindeloos veel groter is dan ik me vaak voorstel. Maar om dat te zien, moeten we anders leren klokkijken: er kan veel tijd overheen gaan voordat mensen voor het eerst of opnieuw iets van God durven te zien in hun leven. Gelukkig heeft God die tijd.

De man en vrouw moesten na de toesprakenserie afscheid nemen van elkaar. Zij vertrok naar haar thuisland. Hij beloofde voortaan naar de buurtkerk te komen. Ze zouden geduldig wachten tot ze elkaar weer konden zien. Dat is het geheim van de liefde, zoals Paulus zegt: zij is geduldig. Dat geduld bevrijdt onze missionaire bezigheden van druk of dwangmatigheid.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.