Luister naar

Weer meer passagiers op Nederlandse luchthavens

Nieuws
Het aantal passagiers op de vier nationale luchthavens is in het laatste kwartaal van 2018 opnieuw gestegen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Rick Moeliker
maandag 25 maart 2019 om 03:00
Maastricht-Aachen Airport
Maastricht-Aachen Airport anp / Marcel van Hoorn

Den Haag

De vier nationale luchthavens, Schiphol, Rotterdam-The Hague, Groningen-Eelde en Maastricht-Aachen, verwerkten gezamenlijk ruim 18,8 miljoen passagiers.

Het leeuwendeel hiervan komt op het conto van Schiphol: bijna 17 miljoen. Maastricht-Aachen laat echter een opvallende stijging zien van 64 procent ten opzichte van het vierde kwartaal in 2017.

Met het publiceren van de laatste kwartaalcijfers van het jaar 2018 kan de balans worden opgemaakt voor het hele jaar. Hieruit blijkt dat er ook afgelopen jaar een stijging van het aantal passagiers en vluchten is waar te nemen. Het derde kwartaal is hierbij traditioneel gezien het drukst, gezien de vele vakantievluchten.

groeilimiet

Op Schiphol groeit het aantal vluchten en passagiers al sinds 2010, al is er in het afgelopen jaar een afvlakking van die groei te zien. Schiphol mag tot 2020 groeien naar een half miljoen vliegbewegingen (starts en landingen), nu zijn dat er nog maar duizend minder. Dat betekent dat er over 2018 een stijging van een half procent was te zien.

Het vrachtvervoer nam licht af ten opzichte van 2017, waarbij wel opvalt dat het aandeel van Maastricht-Aachen Airport ook hier is toegenomen. Bijna de helft van de luchtvracht, zo’n 200.000 ton per kwartaal, gaat naar Azië. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De Tata-staalfabriek in IJmuiden deze week vanbinnen.

Kabinet zet in op vergroeningsplan voor Tata, dat schatkist tot 2,5 miljard kan kosten

Tata Steel moet blijven bestaan en het kabinet wil op korte termijn met het bedrijf om de tafel om afspraken te maken over versnelde vergroening. Dat mag 2,5 miljard euro kosten.

Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?

De architecten van Bureau B+B houden zich bezig met stedenbouw en landschapsarchitectuur.

Het Nederlandse landschap vraagt veel: duurzaam, klimaatbestendig én natuurinclusief

In een land dat worstelt met ruimtegebrek en klimaatverandering zijn de uitdagingen voor landschapsarchitecten veel complexer geworden. Bureau B+B legt de lat extra hoog. 'Als het werk af is, is het nog niet af.'