Direct naar artikelinhoud

De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 17 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Zoe Kravitz en Shailene Woodley in Divergent.

Brandpunt
NPO 2, 20.25 uur

Presentator Aart Zeeman trekt met twee werknemers van Plan Angel naar Bogota om biologische ouders daar te helpen hun verdwenen kinderen te vinden. Ze trekken door Colombia om dna te verzamelen voor in een grote databank.

Holby City
BBC 1, 21.00 uur

In deze Britse ziekenhuisdramaserie draait het om het Holby City Hospital en zijn personeel. Frederik en Sara proberen Hanssen te overtuigen om hen professioneel te steunen, maar het lijkt erop alsof het hiervoor al te laat is.

Het geheim van de meester
NPO 2, 21.15 uur

Topexperts reconstrueren onder leiding van Jasper Krabbé Nederlandse meesterwerken. Vandaag probeert het team werk van Carel Willink na te bootsen. Ze bezoeken zijn atelier, waar veel informatie over zijn werkwijze en materialen te vinden is.

Jasper KrabbeBeeld anp

Chris Packham: Asperger's And me
BBC 2, 22.00 uur

Presentator en bioloog Chris Packham heeft asperger, een diagnose die pas op zijn 40ste werd gesteld. In dit programma neemt hij de kijker mee in zijn belevingswereld. Mocht er een manier zijn om 'normaal' te worden, zou hij daar dan voor kiezen?

Black work
Canvas, 22.55 uur

Politieagent Jo Gillespie is kapot van verdriet als haar echtgenoot en undercoveragent Ryan Gillespie dood wordt teruggevonden. Jo vreest dat de hoofdinspecteurs in Yorkshire meer weten en dat zij de zaak proberen te verdoezelen.

Politie Paramaribo
NPO 3, 23.00 uur

Realityserie over de politie in de Surinaamse hoofdstad Paramaribo. De camera volgt de Bikers Unit, die op mountainbikes de stad doorkruist, het Quick Response Team, dat uitrukt voor inbraken en overvallen, en de Motor Surveillance Dienst.

Incendies (Denis Villeneuve, 2010)
Viceland, 21.00-23.10 uur.

Begeleid door de onheilspellende klanken van Radioheads You and Whose Army? worden in een stenen huisje de hoofden van Arabische jochies kaal geschoren. De camera zoomt in op de hiel van een van hen; we zien drie getatoeëerde stippen. De blikken van de jongens zijn leeg, die van de gewapende volwassenen om hen heen vijandig.

Na deze eerste scène verplaatst de film zich naar een notariskantoor in Montreal, Canada. Daar wordt een tweeling de laatste wens voorgelezen van hun moeder. Die komt erop neer dat ze op zoek moeten naar hun vader en hun broer. Ze kennen geen van beiden; van het bestaan van een broer waren ze niet eens op de hoogte. Wat ze weten: hun moeder is lang geleden vanuit het Midden-Oosten naar Canada gekomen.

Het is de vrouwelijke helft van de tweeling die de zoektocht aanvaardt en afreist. Met haar krijgt de kijker stukje bij beetje de vroege levensloop van moeder te zien. Ook voor de dochter is die nieuw; er is, niet zonder reden, altijd over gezwegen. Haar moeders jeugdjaren waren getekend door het geweld van een godsdienstoorlog.

De openingsscène blijft lang in het luchtledige hangen, zoals wel meer scènes en gebeurtenissen niet direct te duiden zijn. Regisseur Denis Villeneuve durft dat aan, zoals hij ook land en oorlog ongenoemd laat en soms heden en verleden ongemerkt in elkaar laat overgaan. Eerst zijn er de losse scènes die indruk maken, zoals die waarin de moeder ternauwernood overleeft wanneer de bus waarin ze zit met kogels wordt doorzeefd door een van de strijdende milities. Later kun je ze in het grotere verhaal plaatsen dat langzaam ontstaat, een verhaal dat het incidentele overstijgt. Dat getuigt behalve van lef ook van bijzonder filmisch vermogen. Dat laatste zal er ongetwijfeld aan hebben bijgedragen dat de Canadees Villeneuve werd gevraagd voor de regie van Blade Runner 2049, nu in de bioscoop te zien.

Divergent (Neil Burger, 2014)
SBS 9, 20.30-23.20 uur.

Eerste verfilming van de populaire trilogie van schrijver voor jong volwassenen Veronica Roth. In Divergent is om het toekomstige Chicago een hoog hek gebouwd. Zogenaamd om de burgers te beschermen tegen ongezien kwaad van buitenaf, maar uiteraard bedoeld om het naïeve volk te controleren. Net als in voorbeeldboek en -film The Hunger Games speelt dit verhaal zich af in een universum dat volop verwijst naar orwelliaanse thematiek. De samenleving wordt op basis van een persoonlijkheidstest, die iedere 16-jarige moet ondergaan, al jaren streng onderverdeeld in vijf groepen. Het hoofdpersonage Tris (Shailene Woodley) valt volgens die test niet nadrukkelijk in een groep en vertegenwoordigt daarmee, op papier althans, de ideale rolmodeltiener op zoek naar haar identiteit.

Godzilla (Roland Emmerich, 1998)
RTL 7, 22.30-01.15 uur.

Weinig filmpersonages hebben zo'n rijke karakterontwikkeling achter de rug als Godzilla. Het prehistorische wezen begon in 1954 met zijn aanvallen op Japan en werd al snel zo populair dat zijn rol veranderde. In Godzilla vs. Monster Zero (1965) liet hij met een dansje zijn vrolijke kant zien, in Godzilla on Monster Island (1972) sprak hij zijn eerste woordjes en in Godzilla vs. Mechagodzilla (1974) was hij zelfs niet langer een dreiging; hij redde de mensheid juist van buitenaardse wezens. Gekend rampenfilmmaker Roland Emmerich probeerde van hem weer een echt monster te maken. Met wisselend succes: hoewel de digitale effecten overtuigen, roepen ze ook enige weemoed op naar de tijd van genoemde Japanse films, waarin een man in een reptielkostuum miniatuurgebouwen omverschopt.