20 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Theanne Boer: Mag een 'oudtestamentische' boer zijn land wel beregenen?

Rondom het land van echtgenoot, boer Honingh, die op oudtestamentische wijze zaait en verbouwt, wordt op dit moment bedrijvig geoogst. Combines en trekkercombinaties rijden af en aan in de Zak van Zuid-Beveland. Het is even gedaan met de rust hier. Vroeger dan normaal wordt hier nu het graan gedorst, want dankzij de droogte was dat eerder rijp. Op het land staan wat aardappels die het nog best goed doen, de pruimen en de appels hebben het nog prima en verder wordt er druk honing gemaakt dankzij de bloemenzee. De sloten en de poel staan droog.

‘Mag die man van jou eigenlijk z’n land wel beregenen? Is dat wel oudtestamentisch?’, vroeg een waakzame journalist mij onlangs. Nou nee, eigenlijk niet … En echtgenoot legt dat desgevraagd zelf ‘even’ uit, met de Bijbel in de hand. Pak Deuteronomium 11 er maar even bij, vers 10-17. En luister dan naar de botanische preek van eco-dominee Honingh.

afhankelijk van regen

‘In plaats van een gesloten landbouwsysteem, dat de Egyptenaren relatief zelf onder controle hadden, werden de Israëlieten afhankelijk van de zegen van boven. De landbouw in Egypte was afhankelijk van de Nijl, die zeer regelmatig water en vruchtbaar slib bracht. Akkerbouw in het land Kanaän was afhankelijk van twee seizoenen: de vroege en de late regen. Kwamen deze regens te vroeg of te laat, of erger: helemaal niet, dan mislukte de oogst.

In de periode tussen half april (Pesach/Pasen) en half juni (Shavuot/Pinksteren) gaan de bloemen van de olijf, de druif, granaatappel en dadel bloeien en de kleine vijgen (ook een bloem) groeien. Tegelijkertijd rijpen de graankorrels van tarwe en gerst. Deze zeven gewassen zijn behalve als voedsel, vooral van belang voor de offerdienst in de tempel.

In het land Kanaän regeren twee hoofdwinden het klimaat, zoals in Nederland de zuidwestenwind dat doet. De zuidenwind brengt hitte en droogte. Goed voor bloeiende bloemen, zodat ze bestoven kunnen worden. Slecht voor graan dat nog geen volle aren heeft; het verschroeit zonder vrucht te dragen. De noordenwind brengt koelte en regen. Goed voor het graan, dat zo de graankorrels kan laten groeien. Slecht voor de bloemen, die kapot waaien of verregenen, wat het voor insecten onmogelijk maakt de bevruchting tot stand te brengen.

De Kanaännieten zagen in dit ingewikkelde klimaat met soms desastreuze gevolgen een strijd tussen de verschillende goden, die elkaar betwistten en die gunstig gestemd moesten worden. Veelgodendom lag dus voor de Israëlieten voortdurend op de loer. Vandaar dat God erop hamert dat alleen Hij heerser is over de winden en de regens. Volgt het volk zijn geboden op, dan zal Hij op precies het juiste moment de goede winden laten waaien, zodat de bloemen vrucht kunnen zetten en het graan kan groeien en rijpen. Gaat het volk de afgoden achterna, dan kan God het volk uiteindelijk straffen met hongersnood.

Dat was natuurlijk niet in een jaar beslist. Er waren andere gewassen en producten die de Israëlieten konden eten of verhandelen voor graan, zoals pistachenoten, amandelen, carobe, wilde honing en gom. Jacob geeft een aantal van deze producten mee met zijn zonen als ze naar Egypte gaan om graan te kopen. Deze producten waren minder afhankelijk van het kwetsbare klimaat, maar mochten dan ook niet als offer in de tempel worden aangeboden.’

brood bij de bakker

En dus irrigeert boer Honingh niet. Maar afhankelijkheid voel ik eerlijk gezegd ook niet. Want wij hoeven niet te leven van dat oudtestamentische land; wij kopen brood bij de bakker en thuis begiet ik de boontjes in ons piepkleine moestuintje wel. En toch, toen we afgelopen meivakantie in Israël waren, viel het ons op dat het land vergeven is van de slangen. Irrigatieslangen. De slang kruipt daar op zijn buik, stof etend, vocht afscheidend. Letterlijk alles wordt beregend, bedruppeld en bevloeid. Niets wordt aan het ‘toeval’ overgelaten. ‘Ah ja’, zei de journalist toen ik dat vertelde, ‘aan de slang en van God los ...’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.