23 januari 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Mijn dertienjarige dochter maakte me vegetariër

Ik heb goede voornemens dit jaar. Of de kilo’s eraf gaan vliegen dat weet ik niet, maar het draait allemaal om eten. Of beter gezegd, bepaalde dingen niet meer eten, ik ben namelijk vegetariër geworden! Hoe dat allemaal komt? Tja, dat heeft alles te maken met mijn dertienjarige dochter.

Mijn eigenzinnige tiener vertelde een paar maanden geleden enthousiast over de discussies in haar klas over het milieu, onze eetgewoonten en andere dingen die over lifestyle gaan. Haar conclusie was helder, de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de vleesindustrie, daar wil ik niet meer aan meedoen. Wat haar betreft dus geen vlees meer op het menu. Terwijl wij met de familie bij het kerstdiner onze tanden in het vlees zetten, liet mijn dochter de kippenbouten en rollade aan zich voorbijgaan. Respect, iets anders kan ik er niet voor hebben.

voor de volle 100 procent

Nu zijn we door de inzet van mijn vrouw als gezin al jaren aan het ‘flexitariën’, door bijvoorbeeld maar twee keer per week vlees te eten en andere opties als noten, vleesvervangers en vis in te zetten bij de warme maaltijd. Maar mijn dochter gaat er voor de volle 100 procent voor en ik ben haar voorbeeld gevolgd. Veel meisjes van een jaar of twaalf worden vegetariër. Door volwassenen wordt er soms wat schamper gedaan over de ophef rond dierenleed. Maar waarom eigenlijk? Het moordende tempo waarmee de zeug veel te veel biggetjes op de wereld moet zetten; dát is niet normaal. En plofkippen die na zes weken door hun poten zakken, dat is ook niet normaal. Zoiets is toch onverteerbaar?

Bewust omgaan met je eten is een dingetje geworden in Nederland. Het zijn namelijk niet alleen de tienermeisjes of de hipsters die steeds hogere eisen stellen aan hun gerechten. Meer en meer jongeren worden vegetariër of radicaler nog, veganist. Harde cijfers voor jongeren onder de achttien jaar zijn niet meteen voorhanden, maar de hoeveelheid jonge mensen die in het restaurant vraagt om de Vega-menukaart stijgt. Het Jeugdjournaal kwam pas met een reportage waaruit blijkt dat elke klas op de basisschool minimaal één junior vegetariër heeft. Docenten op de middelbare school bevestigen de trend. Steeds meer scholieren skippen de vleeswaren van hun broodje en laten de frikadellen bij de snackbar links liggen. Zelfs de McDonald’s wil sinds 2018 haar klanten met veggieburgers een happy meal bezorgen.

McDonald’s

Eten is belangrijk voor ons geworden, heel belangrijk. De vega(n) lifestyle heeft in sommige gevallen wat weg van een religie. Je laat via de keuze van je eten zien wie je bent. De keuze voor een veggieburger bij de McDonald’s is een miniverklaring over je leven. Het links laten liggen van de plofkip is een protestlied. Ik bedoel maar, liefde gaat door de maag toch? Zelfs als je iets niet meer eet. Liefde voor een schonere lucht. Liefde voor het welzijn van dieren. Liefde voor de bossen in Zuid-Amerika. Minder vis op je bord uit liefde voor de oceaan.

Het geloof heeft trouwens altijd al een rijk gedekte tafel gehad. In de Thora lees je over ongezuurde broden en bittere kruiden bij de Pesachmaaltijd. De Koran adviseert halalvlees van de islamitische slager en Jezus breekt het brood en schenkt de wijn als teken van het nieuwe verbond. En wat te denken van Daniël en zijn vrienden? Volgens een aantal bijbelverklaringen waren de jongens veertien jaar toen ze begonnen aan hun driejarige opleiding aan het hof van koning Nebukadnezar. De jongens hebben het lef om de wereldmacht uit te dagen tot een heuse food-challenge. Ze weigeren de onreine vleesconsumptie van Babel en gaan tien dagen voor vega. De uitkomst? Die laat zich raden.

Ik word blij van deze beweging. Misschien is het wel de jongste generatie die ons de vraag stelt: Idealisme in Nederland, beste mensen; mag het een onsje meer zijn?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.