Direct naar artikelinhoud
Serierecensie

Recensie: ook het derde seizoen van Bridgerton is luchtig drama over de huwelijksmarkt van de Britse upper class

Recensie: ook het derde seizoen van Bridgerton is luchtig drama over de huwelijksmarkt van de Britse upper class
Beeld LIAM DANIEL/NETFLIX

In het derde seizoen van kostuumdrama Bridgerton draait het als vanouds om de vraag: wie eindigt uiteindelijk met wie?

Verwarrende maanden waren het. In coronatijden van horecasluiting, social distancing en avondklok bleek er amper ander vermaak dan het aanbod van de streamingdiensten. Zo werd onder meer het eerste seizoen van Bridgerton een gigantische hit. Alleen de finale van Stranger Things scoorde beter, onthulde Netflix later.

De aantrekkingskracht was duidelijk: de luchtige dramaserie over de fictieve verwikkelingen van de upper class rond het Britse hof aan het begin van de 19de eeuw bracht de kijker even in een compleet andere wereld. Een die heerlijk over de top gedecoreerd was met alle clichés over wat in de geschiedenis ook wel de pruikentijd is gaan heten.

Dat betekende: dames in baljurk met sleep, heren in jacquet en butlers in gesteven livrei. De meeste scènes waren gesitueerd tijdens weelderige paleisbals of tuinfeesten tussen strak geknipte hagen. En steeds hing boven al die krioelende avondtoiletten de vraag: wie trouwt uiteindelijk met wie?

Ongecompliceerd vermaak waar de serieuze ondertoon niet school in de inhoud, maar in de rolverdeling waarvoor kleurenblind werd gecast. Net als in de eerste twee reeksen wordt Queen Charlotte in het derde seizoen gespeeld door de Guyanees-Britse actrice Golda Rosheuvel. Ook figureren er opnieuw zwarte edellieden met wit personeel. Een situatie die in de klassenmaatschappij van toen volledig onmogelijk was.

Terug bij de kern

Die controversiële keuze leverde Bridgerton zowel lof als kritiek op, maar is voor de vaste kijker ongetwijfeld geen nieuws meer. Na twee volledige seizoenen – plus een historisch accuratere prequel over de jeugd van Charlotte, die als geboren Duitse wel degelijk op haar afkomst werd beoordeeld – is de serie weer helemaal terug bij zijn kern: de huwelijksmarkt van de Britse ton, de hoogste klasse van de Britse sociale hiërarchie.

Daarbij richt de serie zich op een nieuwe telg uit de welgestelde Bridgertonfamilie, dochter Francesca. Zij is op de leeftijd dat ze mag debuteren op de gala’s waar het vinden van een huwelijkskandidaat de belangrijkste missie is. Francesca lijkt in tegenstelling tot al haar leeftijdsgenoten echter nauwelijks belangstelling te hebben voor liefde of trouwen – in die tijd zeer verschillende zaken.

Vlugschrift

Er is dit seizoen gelukkig meer aandacht voor de verhaallijn rond Penelope Featherington, dochter uit een familie die voor adellijke begrippen geldt als enigszins lower class. Het is, zo zagen we in de eerste seizoenen, Penelope (geweldig gespeeld door Nicola Coughlan) die schuilt achter het pseudoniem Lady Whistledown. Zij schrijft en verspreidt het vlugschrift met daarin de laatste roddels over de upper class.

Haar geheim is inmiddels bij een enkeling bekend, waardoor de kans op algehele ontdekking toeneemt. En dan is ook haar jeugdvriend Colin, een echte Bridgerton, terug van een lange reis. Boekenwurm Penelope koestert heimelijke liefde voor Colin, maar die is zo populair dat iedere dame uit de ton om zijn hand dingt.

Is dit het laatste seizoen van de serie? Hoewel het gevaar voor herhaling in de verhaallijnen steeds dreigender is, lijkt het onwaarschijnlijk. Bridgerton is gebaseerd op de romanreeks van de Britse Julia Quinn. Zij schreef acht delen, alle met een telg van de Bridgertonfamilie in de hoofdrol. Fans kunnen dus gerust zijn.

DRAMASERIE

Bridgerton
Te zien op Netflix