camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Nestlé   

Nestlé voert Nutri-score op Europees niveau in

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé gaat de Nutri-score invoeren voor alle producten die het verkoopt in Europa. De uitrol van het label zal twee jaar duren en beginnen in landen die de score al gebruiken. De Nutri-score ,met vijf letters (A tot en met E) en kleuren die de voedingswaarde van een product visueel weergeven, is sinds april ook in België te vinden op verpakkingen.

De producent van merken als Nestea, KitKat en Nesquik stond aanvankelijk weigerachtig tegenover de score. Het bedrijf maakte in 2017 nog deel uit van een groep van zes multinationals (met Coca-Cola, PepsiCo, Mars, Mondelez en Unilever) die het label verwierp en opriep een ander systeem te gebruiken. Het ‘Evolved Nutrition Label’ (ENL), meer bepaald, dat gebaseerd is op een benadering volgens porties.

Maar nu omarmt Nestlé dus toch de Nutri-score, al benadrukt algemeen directeur Pierre-Alexandre Teulié van Nestlé Frankrijk dat het “niet mogelijk” is om voor alle producten een A-score te halen. “Maar we moeten wel proberen de beste te zijn in elke categorie.”

Verschillende Europese consumentenorganisaties, waaronder Test-Aankoop, lanceerden vorige maand een burgerinitiatief om de Nutri-score in de hele Europese Unie verplicht te maken. Als ze een miljoen handtekeningen kunnen verzamelen, is de Europese Commissie verplicht zich over de vraag te buigen.(krs, blg)