Luister naar

Stop met al die strijdbare uitspraken rond het levenseinde

Nieuws
Minister Hugo de Jonge moet niet de suggestie wekken dat alle zorg die je in de laatste levensfase zou willen ook beschikbaar is.
Pieter Barnhoorn
donderdag 27 juni 2019 om 03:00
Juist als je niet meer beter wordt, begint een zorgfase waarin de behandeling meer dan daarvoor van levensbelang is.
Juist als je niet meer beter wordt, begint een zorgfase waarin de behandeling meer dan daarvoor van levensbelang is. istock

Jarenlang zijn we plat gegooid met euthanasie en voltooid leven, maar nu wil de overheid aandacht voor het ‘gewone sterven’. Minister Hugo de Jonge wil ‘dat we de dood de plek geven die hij verdient’, en ‘dat we veel eerder nadenken over wat we willen’. Vorige week lanceerde het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een voorlichtingscampagne over palliatieve zorg. De minister liet weten: ‘Als iemand is uitbehandeld, stopt het leven niet. En ook de ondersteuning niet. Voor veel mensen is nog onduidelijk wat palliatieve zorg dan kan betekenen. Op overpalliatievezorg.nl laten we de mogelijkheden zien en vertellen mensen in de laatste levensfase hun verhaal.’

Bij het horen van het woord ‘uitbehandeld’, wordt het mij vreemd te moede. ‘Uitbehandeld’ gebruiken we in de zorg enkel nog voor collega’s die met pensioen gaan. Voor het goede gesprek dat minister De Jonge wil, zijn goede woorden nodig. Geen eufemismen, maar zeggen wat je bedoelt: niet meer beter worden. Dat is iets anders dan uitbehandeld zijn. Juist als je niet meer beter wordt, begint een zorgfase waarin de behandeling meer dan daarvoor van levensbelang is.

De website van VWS biedt goede handvatten voor een gesprek over die laatste levensfase. Maar de suggestie wordt gewekt dat alle zorg die je zou willen in die laatste levensfase ook beschikbaar is. Door alle aandacht voor euthanasie en voltooid leven is bij velen het misverstand gevoed dat euthanasie een afdwingbaar recht zou zijn. Net zo’n misverstand zou hier kunnen ontstaan: dat iedereen recht zou hebben op elke vorm van zorg in de laatste levensfase.

Wanneer we over de dood praten, doen we dat doorgaans in vechtmetaforen. Opgeven is geen optie! Love life, fight cancer! Met een strijdbaar opschrift en media-aandacht, zes keer een berg op, of een Elfstedentocht zwemmen. Een gevaarlijke bijwerking is dat zo het idee ontstaat dat het leven maakbaar zou zijn. Zelfs wanneer je ziek wordt. Dat de belangrijkste opdracht van een zieke zou zijn: zoeken naar de beste behandeling.

Eenzijdige focus op vechten voor je leven zolang je leeft, wordt al gauw een opdracht om te vechten zolang je leeft. De dokter die het waagt om de waarheid over niet meer beter worden hardop uit te spreken, krijgt steeds vaker te horen dat de patiënt zal blijven vechten. Desnoods met fondsenwerving voor een behandeling in het buitenland! Toch willen de meeste mensen in die laatste fase liever niet ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Ze willen rustig thuis sterven, omringd door vrienden en familie. En tot die tijd leven. Niet vechtend, maar berustend, gericht op wat leven nog zinvol maakt. De laatste levensfase en het sterven moeten uit onze dode hoek. Maar foute metaforen en actieplannen leveren slechte zorg. De remedie voor onze onmacht tegenover dood en onvermijdbaar lijden, lijkt de suggestie van controle, door actie(plannen).

Verstandiger is een ongedwongen, eerlijk gesprek in een sfeer van volwassen afhankelijkheid. Niet over de maakbaarheid, maar over de breekbaarheid van het leven.

En niet in de palliatieve fase, maar ruim daarvoor. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.