Luister naar

Waarom supermarken ongezond voedsel promoten

Nieuws
Supermarkten beloofden vorig jaar bij te dragen aan de strijd ­tegen overgewicht. Hoe komt het dat daarvan zo weinig is terug te zien in hun snack- en frispromo’s?
Pieter Hotse Smit redactie vk
dinsdag 25 juni 2019 om 03:00
Van alle aanbiedingen in supermarkten valt 80 procent buiten de Schijf van Vijf.
Van alle aanbiedingen in supermarkten valt 80 procent buiten de Schijf van Vijf. anp / Koen van Weel

Amsterdam

Aanbieding! Vier anderhalveliterflessen voor 6,49 euro bij de Dirk, Jan Linders en de Dekamarkt. Bij Plus betaalde de klant twee dubbeltjes extra aan de kassa, bij de Coop gingen zes blikjes voor 3 euro. Coca-Cola was afgelopen week in de aanbieding bij meer dan tien supermarktketens. Het was bovendien een van de vele suikerhoudende producten die voor minder dan normaal over de toonbank gingen. En dat is een heel normale zaak.

Uit het maandag gepresenteerde onderzoek van stichting Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel blijkt, dat van alle aanbiedingen in supermarkten 80 procent buiten de gezond geachte Schijf van Vijf van het Voedingscentrum valt. Dit strookt niet met de afspraken in het Nationale Preventieakkoord, dat vorig jaar door de regering met de voedingsmiddelenindustrie werd gesloten. Supermarkten beloofden daarin op hun eigen manier een bijdrage te leveren aan het terugdringen van overgewicht en obesitas.

klanten lokken

Waarom worden aanbiedingen niet ingezet om deze gezondheidsproblemen te verminderen? Sjoerd van de Wouw van voedselwaakhond Foodwatch noemt het een ‘schokkende constatering’ waar een ‘interessant commercieel proces’ aan ten grondslag ligt. ‘Aanbiedingen zijn veelal bedoeld om klanten te lokken en ze te verleiden tot impulsaankopen, producten die niet op hun boodschappenlijstjes staan’, zegt hij. ‘Dit werkt beter met zwaar bewerkte snackproducten zoals koekjes en frisdrank, die je uniek kunt maken door kleurtjes en smaken.’

Dat de zeven onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop, Dirk, Jan Linders en Ekoplaza) in gelijke mate ongezond voedsel inzetten in hun promoties, bewijst dat de lokstrategie met snacks werkt. Dat stelt Annet Roodenburg, lector voeding en gezondheid aan de HAS Hogeschool. Hiermee stoppen gaat de supers klanten en geld kosten, denkt Van de Wouw dan ook.

Om de stroom aan snackproducten gaande te houden, is er volgens Roodenburg op de achtergrond een ware machtsstrijd gaande tussen producent en supermarkt. Bekende confrontaties zijn die tussen Albert Heijn en Coca-Cola, en Peijnenburg versus de supermarktketen. De producenten verzetten zich tijdens de prijzenoorlog tegen de lage prijzen waarvoor Albert Heijn hun waar te koop legde, met boycots tot gevolg.

Kleinere A-merken kunnen zich minder goed verzetten tegen de inkoopgrootmachten. Supermarktketens zetten leveranciers volgens Van de Wouw soms onder druk om hun producten in de aanbieding te doen. ‘Terwijl ze dit lang niet altijd willen, want het is niet per se goed voor het imago om in de uitverkoop te liggen.’ Het kost bovendien geld. Vorig jaar bracht RTL Z naar buiten dat Albert Heijn producenten tienduizenden euro’s laat betalen voor een prominent bonusschap.

achter de schermen

Henrieke Crielaard van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), belangenbehartiger van supermarkten, wil niets kwijt over wat achter de schermen gebeurt tussen supers en leveranciers. Over het Nationale Preventieakkoord zegt ze dat, ondanks een RIVM-rapport waarin wordt geconcludeerd dat de maatregelen te mager zijn, supers voldoende doen om gezond eten te bevorderen. Ze wijst onder meer op voorlichting in winkels en consumentenbladen.

Het aanbiedingenonderzoek is volgens haar dan ook te beperkt, hoewel ze meent dat de promoties een afspiegeling zijn van het hele assortiment. Dat aanpassen vergt volgens haar tijd, omdat consumenten gewend zijn geraakt aan de toegenomen hoeveelheden zout, suiker en vetten. Eenzijdig huismerken aanpassen om het goede voorbeeld te geven is voor supers geen optie, zegt Crielaard. ‘Supermarkten willen de consument niet laten ‘ontsnappen’ naar een merk met meer toevoegingen’, zegt ze. ‘Anders helpen we niet alleen de concurrent, maar halen we ook het gezondheidsdoel niet. Het idee van de verbeterde productsamenstelling, een van de maatregelen van het Nationale Preventieakkoord, is dat de consument langzaam went aan de andere smaak.’

Roodenburg ziet bij vooruitstrevende supers een langzame verschuiving naar gezonder, maar ook weer als strategie om klanten binnen te halen. Diverse critici van het akkoord menen dat een belasting op ongezonde toevoegingen effectiever zal zijn in het terugdringen van overgewicht en obesitas. Tot die tijd steunen consumentenwetenschappers het vergelijken van de prestaties van supermarkten. Ook staatssecretaris Paul Blokhuis is positief en gaat in gesprek met de onderzoekers over een vervolg. De resultaten laten volgens hem zien dat er voor supermarkten ‘heel concrete kansen liggen om zich positief te onderscheiden’.

Dit soort lijstjes kan een eyeopener zijn voor supers, denkt ook consumptieonderzoeker Hans Dagevos van Wageningen University & Research. ‘Zo van: ja, wat doen wij eigenlijk en spoort dit wel met onze bedrijfsfilosofie?’ <

de schijf van vijf

250 g groente, 2 stuks fruit

volkorenbrood, rijst of pasta

minder vlees, meer plantaardig

onverzadigde vetten

dranken zonder suiker

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.