Opinie: Onze waterschappen toonaangevend in de wereld
Wim Eikelboom poneert de aanvechtbare stelling, dat provincies en waterschappen maar beter samengevoegd kunnen worden (Nederlands Dagblad 7 februari). Na tien jaar actief waterschapsbestuur en acht jaar Statenlidmaatschap, wil ik eveneens met drie argumenten aantonen, dat het Nederlandse waterschapsbestel toonaangevend is in de wereld en dat een democratisch gekozen functioneel waterschapsbestuur de beste garantie vormt voor duurzaam waterbeheer.
1. goed voorbeeld
In het onderzoeksrapport Water Governance in the Netherlands (2014) van de onafhankelijke Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) wordt de bestuurlijke organisatie van het Nederlandse waterbeheer tot voorbeeld gesteld. Ons waterbeheer heeft zich door de eeuwen heen steeds aangepast aan nieuwe omstandigheden en dat heeft alles te maken met de rol die waterschappen daarin spelen. Door klimaatveranderingen neemt het belang van goed waterbeheer alleen maar toe. Het Nederlandse waterbeheer is toonaangevend in de wereld en levert waardevolle kennis aan landen die hun waterbeheer minder goed op orde hebben.
2. verkiezingen
Het unieke Nederlandse waterschapsbestel heeft zich ruimschoots bewezen. Dat is mede te danken aan het specifieke belastingstelsel en de democratische vertegenwoordiging van alle waterbelangen (burgers, boeren, bedrijven en natuur) door middel van periodieke democratische verkiezingen. Als de essentiële waterbelangen ook nog zouden moeten concurreren met andere (provinciale) beleidssectoren, dan komt het eigen karakter van het functionele Nederlandse waterbeheer in de knel. Bovendien vallen provinciale grenzen meestal niet samen met de grenzen van stroomgebieden. Het is ook nooit objectief aangetoond dat een staatsrechtelijk complex en kostbaar fusietraject tussen 12 provincies en 21 waterschappen kostenbesparend zou werken. Wat het takenpakket betreft, valt er bij de waterschappen echt wel wat te kiezen.
3. geen concurrentie
Waterschappen hebben het Nederlandse polderlandschap gevormd en vormen de ruggengraat van het Nederlandse waterbeheer. Dit oudste poldermodel zit in onze identiteit gebakken.
Degenen die de waterschappen willen afschaffen, zijn zich waarschijnlijk onvoldoende bewust van het belang van een goed functionerend waterbestuur in onze historische strijd tegen het water. Juist waterschappen geven zonder concurrentie met andere beleidssectoren de beste garantie voor goed waterbeheer. Bovendien vormen de waterschappen de voorhoede in het klimaatdebat. Ze moeten dus blijven. <