Nederlandse vliegvelden blijven groeien
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De groei zit vooral in het personenvervoer: het goederenvervoer groeide met 0,5 procent.
De groei van Schiphol vlakt af, meldt het CBS. Schiphol groeide in 2018 met 3,7 procent. De tweede luchthaven van Nederland in grootte, Eindhoven, groeide 9,4 procent, Rotterdam The Hague kreeg 10,1 procent meer passagiers te verwerken. De relatief kleine luchthavens Groningen Eelde en Maastricht Aachen telden in dezelfde periode respectievelijk 13,3 en 64,1 procent meer passagiers.
Maastricht Aachen Airport was bovendien de enige Nederlandse luchthaven die een sterke groei doormaakte op het gebied van goederenvervoer. In het laatste kwartaal van 2018 groeide de overslag op die luchthaven met 23,9 procent tot bijna 41 duizend ton.
Ook op de nog kleinere luchthavens wordt het steeds drukker. Uitschieter is het vliegveldje van Hoogeveen, dat vooral voor privévluchten gebruikt wordt. Het aantal vliegbewegingen groeide hier met 141 procent. Na Hoogeveen volgen Oostwold en Midden Zeeland met een groei van respectievelijk 82,1 en 68,6 procent.