Luister naar

Nederlandse vliegvelden blijven groeien

Nieuws
Het aantal passagiers op Nederlandse vliegvelden is afgelopen jaar gestegen tot 79,6 miljoen, 4,5 procent meer dan in 2017. Vooral de kleinere vliegvelden groeien.
redactie nd
maandag 25 maart 2019 om 07:53

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De groei zit vooral in het personenvervoer: het goederenvervoer groeide met 0,5 procent.

De groei van Schiphol vlakt af, meldt het CBS. Schiphol groeide in 2018 met 3,7 procent. De tweede luchthaven van Nederland in grootte, Eindhoven, groeide 9,4 procent, Rotterdam The Hague kreeg 10,1 procent meer passagiers te verwerken. De relatief kleine luchthavens Groningen Eelde en Maastricht Aachen telden in dezelfde periode respectievelijk 13,3 en 64,1 procent meer passagiers.

Maastricht Aachen Airport was bovendien de enige Nederlandse luchthaven die een sterke groei doormaakte op het gebied van goederenvervoer. In het laatste kwartaal van 2018 groeide de overslag op die luchthaven met 23,9 procent tot bijna 41 duizend ton.

Ook op de nog kleinere luchthavens wordt het steeds drukker. Uitschieter is het vliegveldje van Hoogeveen, dat vooral voor privévluchten gebruikt wordt. Het aantal vliegbewegingen groeide hier met 141 procent. Na Hoogeveen volgen Oostwold en Midden Zeeland met een groei van respectievelijk 82,1 en 68,6 procent.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.