© BELGA

Eerste mobiele trajectcontrole van Vlaanderen staat in Willebroek

Na de vaste trajectcontroles gooit Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een nieuw wapen in de strijd om het aantal verkeersdoden verder te doen dalen: de mobiele trajectcontroles. Het gaat om trajectcontroles die enkele weken op eenzelfde plaats blijven staan en dan verhuizen naar een nieuwe locatie. De eerste mobiele controle staat op de A12 tussen Londerzeel en Willebroek.

Theo Derkinderen

De voorbije jaren werden er op snel- en gewestwegen al twaalf vaste trajectcontroles ingevoerd en staan er nog eens 45 nieuwe trajectcontroles klaar om in gebruik genomen te worden. “Mobiele trajectcontroles zijn veel eerlijker. Ze meten de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee meetpunten. En het werkt ook. Kijk naar de trajectcontrole in Erpe-Mere. Voor de controle er was zaten we op jaarbasis aan een vijftigtal ongevallen met gewonden. Sinds de invoering van de trajectcontrole staat de teller op nul ongevallen met gewonden”, zegt minister Ben Weyts.

Met de mobiele trajectcontrole schakelt hij nu nog een versnelling hoger. “Vlaanderen is me dit systeem een voortrekker in Europa. Enkel in Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt er al op beperkte schaal met zo’n systeem gewerkt. De mobiele trajectcontrole is een verplaatsbaar systeem. Het eerste staat op de A12 en zal hier enkele weken blijven staan. Elke dag passeren er op het traject tussen de 20.000 en 25.000 voertuigen. Vorig jaar vielen er nog drie doden, twee zwaargewonden en 22 lichtgewonden.”

© BELGA

Niet alleen het aantal verkeersongevallen speelt een rol bij het bepalen waar de mobiele trajectcontrole zal worden geplaatst. “Het is een combinatie van twee factoren: enerzijds het aantal ongevallen met gewonden en anderzijds het aantal voertuigen dat te snel rijdt.”

Het nieuwe systeem zal ook worden ingezet in de buurt van wegenwerken. “Vorig jaar noteerden we zeven doden en 66 zwaargewonden aan wegenwerken. Een mobiele trajectcontrole is het beste systeem om de snelheid naar beneden te halen.”

Een mobiele trajectcontrole kost 67.000 euro, de kost van het systeem te verplaatsen, ijken en homologeren kost nog eens om en bij de 40.000 euro. De minister benadrukt dat het systeem de komende jaren technisch nog verder zal verfijnd worden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER