In februari nieuwe tijdelijke regels voor stint
Den Haag
De stint werd in oktober tijdelijk verboden na een ongeval in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen. Uit onderzoek van TNO in december bleek dat het voertuig niet veilig is. De Kamer debatteerde dinsdagavond over het rapport. De Kamer wil snel weer een veilige stint op de weg, zodat kinderdagverblijven de kar weer kunnen gaan gebruiken. Kinderopvangorganisaties doen zelf alvast een duit in het zakje: ze stellen voor dat de minimumleeftijd om de stint te besturen wordt verhoogd naar achttien jaar en dat de bestuurder een helmplicht moet krijgen.
Minister Cora van Nieuwenhuizen zal onder meer eisen dat door TNO geconstateerde mankementen worden verholpen. Verder wordt van belang of de stint post of kinderen vervoert. Ook volgen steekproeven bij fabrikanten en zal er toezicht moeten komen. Volgens het Algemeen Dagblad zal de fabrikant van de stint kinderopvangorganisaties laten weten dat de aanpassingen tussen de duizend en tweeduizend euro per stint zullen kosten.
Definitieve regelgeving voor de categorie bijzondere bromfietsen (waar de stint onder valt) komt later. Dat kan nog wel twee jaar duren. De minister wil daarvoor onder meer onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid afwachten. Dan wordt er ook duidelijk of er helmplicht komt en of een rijbewijs of cursus nodig zal zijn om de bolderkar te besturen.
De stint werd in 2011 toegelaten. Er was daarna geen toezicht op het voertuig; de fabrikant was verantwoordelijk voor de veiligheid. Kamer en minister zijn het erover eens dat dat moet veranderen. De minister gaat proberen wetgeving voor dit soort voertuigen Europees te regelen. <