Luister naar

Kluis van Tesla begint leeg te raken

Nieuws
Ondanks beloften die Elon Musk deed over verbetering, vallen de jongste cijfers van Tesla tegen. Hoeveel geduld zullen investeerders nog met het bedrijf hebben?
Bard van de Weijer redactie vk
vrijdag 26 april 2019 om 03:00
Is Tesla-topman Elon Musk te veel een ‘start-up’-ondernemer?
Is Tesla-topman Elon Musk te veel een ‘start-up’-ondernemer? epa / Justin Lane

Palo Alto

Wat in februari door topman Elon Musk nog werd aangekondigd als ‘een klein verlies’, bleek woensdagavond laat te zijn gezwollen tot een van de slechtste kwartalen uit de recente geschiedenis van Tesla. Het concern deed financiële analisten versteld staan met een kwartaalverlies van ruim 700 miljoen dollar (628 miljoen euro). De fabrikant van elektrische auto’s zag de verkopen met bijna een derde dalen, juist nu de productie van zijn ‘beter betaalbare’ Model 3 op stoom is gekomen.

Het leek juist zo aardig te gaan; de twee laatste kwartalen van het vorige jaar werd winst geboekt – een novum in Tesla’s vijftienjarige bestaan. Eindelijk leek het concern het lek boven water te hebben, en nu blijkt de afzet van auto’s ineens te haperen. De verkoop van de luxe Models S en X – dure modellen waaraan Tesla meer geld verdient – halveerde.

rode cijfers

Het is de vraag waarom Tesla maar niet uit de rode cijfers lijkt te komen. Eind vorig jaar beloofde Musk nog dat het tijdperk van verliezen voorbij was. Maar niet alleen de rode cijfers zijn terug (ook het tweede kwartaal wordt verlies gedraaid); in november moet het bedrijf voor ruim een half miljard dollar aan leningen terugbetalen. Hierdoor begint de bedrijfskluis akelig leeg te raken. Als Tesla in dit tempo blijft spenderen, dan is het geld over een halfjaar op.

Musk erkende woensdag dat de kans groot is dat investeerders opnieuw de beurs moeten trekken, terwijl hij eerder had beloofd dat zijn concern voortaan op eigen benen kon staan.

Sinds de beursgang in 2010 hebben investeerders zeker 20 miljard dollar in Tesla gestoken, berekende het zakenblad Forbes vorig jaar. Nu moet dus opnieuw de knip open.

Hierdoor groeit het chagrijn, en ook doordat Musk zich blijft gedragen alsof hij leiding geeft aan een start-up, terwijl Tesla is uitgegroeid tot een volwaardige, zij het kleine, autofabrikant, met tienduizenden werknemers die voor hun inkomen afhankelijk zijn van het succes van de onderneming.

Bestuurder Musk blijft intussen stunt­rijden zoals hij in de beginjaren deed. Zo kreeg hij het vorig jaar aan de stok met beurstoezichthouder SEC en beleggers, toen hij meldde dat hij zijn bedrijf van de beurs zou halen en dat de financiering van dat plan rond was – wat niet het geval bleek. Hij noemde een reddingswerker een ­pederast en rookte wiet voor de camera. Dit zijn inmiddels oude koeien. Van recenter datum is een groots aangekondigde prijsverlaging van alle modellen, vergezeld van de mededeling dat alle showrooms gesloten zouden worden. Tien dagen later werd deze aankondiging gevolgd door een prijsverhoging van alle modellen, vergezeld van de mededeling dat toch niet alle verkooppunten dichtgaan. Waarop analisten zich afvroegen of de bedrijfsleiding enig idee heeft wat ze aan het doen is.

Musk lijkt zich niet druk te maken over hun kritiek en blijft kostbare projecten bedenken. Zo laat hij eigen computerchips ontwikkelen die volgend jaar Tesla’s moeten omtoveren in zelfstandig rijdende robottaxi’s, zo kondigde hij maandag aan. Het plan werd vooral met scepsis en her en der met hoongelach begroet. Begrijpelijk: als het op autonoom rijden aankomt, heeft Musk nog nooit een deadline gehaald.

Andere projecten die tijd en geld vreten: de ontwikkeling van een elektrische truck (de Semi) en een kleine SUV, de Model Y, plus een open roadster. Bovendien lanceert Tesla ­volgende maand een eigen autoverzekering. Musk vindt namelijk dat bestaande verzekeraars te weinig oog hebben voor de voordelen die zijn auto’s bieden op het gebied van verkeersveiligheid. De financiering? Onbekend.

uitstapjes

Naast auto’s (en raketten, Musk is ook de baas van ruimtevaartbedrijf SpaceX) maakt hij graag uitstapjes naar andere producten: vorig jaar kwam hij met een vlammenwerper op de proppen om geld op te halen voor zijn tunnelboorbedrijf The ­Boring Company. Woensdagnacht verklaarde Musk op Twitter dat hij een stille elektrische bladblazer wil bouwen. Het laat zien dat Musk liefst met iets nieuws begint. En passant twitterde hij een fabriek te willen neerzetten in Duitsland.

Musks dadendrang is kenmerkend voor start-upondernemers. Het zijn kwaliteiten die Tesla groot hebben gemaakt. Maar ze maken hem niet per se geschikt als leider van een volwassen firma. Problematisch is dat hij lijkt te weigeren zijn macht te delen; ondanks de opdracht van toezichthouder SEC om de raad van bestuur te professionaliseren, bestaat de leiding van Tesla naast Musk nog altijd voornamelijk uit vrienden-van. Het komen en vooral gaan van een rits hoge managers in de afgelopen maanden versterkt de indruk dat Tesla nog altijd een buitenbeentje is in het Amerikaanse bedrijfsleven.

Nu het verlies onverwacht is geëxplodeerd en het geld opraakt, moet duidelijk worden of investeerders achter Musk blijven staan. De komende maanden wordt het daarom extra spannend voor Tesla, maar vooral voor zijn chief showman. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Bierbrouwer Hans Noorman, aangesloten bij Coöperatie De Graanrepubliek, test of zijn donkere bier op smaak is.

Bij De Graanrepubliek zijn ze met zijn allen boer: 'Elke boer moet een twinkeling in zijn ogen hebben'

Met lokaal geteeld graan, geproduceerd in korte ketens, werken de boeren van De Graanrepubliek in Bad Nieuweschans bewust niet efficiënt. ‘Je bent met zijn allen boer.’

Vertrekkend ceo Peter Wennink krijgt applaus naar zijn toelichting op de jaarcijfers van ASML. Zijn opvolger Christophe Fouquet kijkt hem aan.

Tijd voor het verlaten van de ASML-achtbaan; techgigant neemt afscheid van topduo

ASML beleefde woensdag een historische dag. Het duo Peter Wennink en Martin van den Brink ging met pensioen. De nieuwe topman, de Fransman Christophe Fouquet, moet grote schoenen vullen.

Consumenten doen inkopen op de markt in Rotterdam. Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat producten eerlijk en zonder milieuvervuiling zijn gemaakt.

Shoppen zonder schuldgevoel: alsnog steun voor EU-wet tegen kinderarbeid. 'Er is hard tegen gelobbyd'

Kleeft er kinderarbeid aan mijn kleding? Een nieuwe Europese wet moet ervoor zorgen dat consumenten zich daar minder zorgen over hoeven maken. 'Een enorme mijlpaal', zegt initiatiefnemer en PvdA'er Lara Wolters.

Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’