Direct naar artikelinhoud

Primeur voor Amsterdamse nachtleven: marathonsessie van 62,5 uur in club De School

Divers publiek moet tijdens ADE voor vrije en spannende sfeer zorgen.

Luc Mastenbroek.Beeld Marie Wanders

De programmeur van een club is als de dirigent van een orkest. Hoe creëer je het perfecte ritme? Welke muzikant maakt de symfonie af? Er ligt veel druk op Luc Mastenbroek (26), de programmeur (en een van de dj's) van De School in Amsterdam, volgens velen de beste Nederlandse club van dit moment. (The Guardian: 'Intiem, maar groot genoeg om jezelf te verliezen. Goed geluid en een vrije sfeer.')

Mastenbroek geeft zichzelf een nieuwe uitdaging door De School tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) 62,5 uur non-stop open te houden: van vrijdag 19.30 uur tot maandag 10.00 uur. Een primeur voor de club, ADE en het Amsterdamse nachtleven.

Turbulente muzikale reis

Er staat bezoekers een turbulente muzikale reis te wachten in het voormalige roc-gebouw, dat een 24-uursvergunning heeft. Mastenbroek: 'Het openingsconcert vrijdag is een soort meditatief ritueel met experimentele muziek. Daarna gaat de club open: beneden new wave en techno, boven house, hiphop, funk en soul. Er moet van alles tegelijk gebeuren, zodat je ondanks je muzikale voorkeuren kennismaakt met iets nieuws. Zaterdagmiddag zal het even rustiger zijn, dan staat er misschien boven nog honderd man te dansen en kan de rest wakker worden met een kop koffie.'

Zaterdagavond warmt de boel weer op met een ambientconcert bij een lichtinstallatie van Children of the Light, die ook alle lichtkunst in het complex verzorgt. 'Dat wordt een interessant omslagpunt, omdat je dan ravers hebt die er al een tijdje zijn, mensen die voor het concert komen en de nieuwe lichting die vroeg is om de rijen te vermijden.'

Daarna gaat het weer een nacht los in de kelder en het klaslokaal boven. 'Zondagmiddag komt het vaste publiek. Dan zien we maandag samen de zon opkomen en fietst iedereen om tien uur naar huis om een eitje te bakken.'

De diversiteit zit vooral in de bont uitgedoste of juist schaars geklede ravers, die van De School een unieke vrijplaats maken

Kruisbestuiving

Het idee voor de marathon ontstond uit ontevredenheid over de vorige editie van ADE. De School was toen woensdag- , donderdag- en vrijdagavond open en van zaterdagnacht tot maandagochtend. Mastenbroek: 'Er was elke avond een ander publiek, dat voor een specifiek genre kwam. Wij willen niet dat mensen alleen getuige zijn van een grote act met lichten erop.' De programmeur wil vooral een kruisbestuiving tussen bezoekers, daarom is het in de kelder ook pikdonker. 'Mensen zoenen, doen in een hoekje iets met elkaar of leren elkaar op een andere manier beter kennen.'

Nu zijn alle barrières tussen openingstijden, subculturen en muziekgenres verwijderd. Vernieuwend, absoluut, maar is dat praktisch wel te managen? 'Het wordt superspannend. Festivals zijn ontzettend gestructureerd: ze weten precies hoe mensen lopen, je loopt eigenlijk een vaste route. Wij willen het tegenovergestelde: mensen moeten juist botsen. Ik vind die chaos wel opwindend.' Er zijn avond-, nacht- en dagtickets, die de drukte moeten verdelen. Je kunt zo lang doorgaan als je wilt, al denkt Mastenbroek dat men zelf wel aanvoelt wanneer het tijd is om te gaan.

Toch voelt hij zich wel degelijk verantwoordelijk voor hun welzijn. 'Daarom ben ik hier ook elke vrijdag- en zaterdagnacht en er lopen natuurlijk ook beveiligers rond.' Vaak doet de komst van nieuwe, frisse feestgangers de ravers van het eerste uur beseffen dat ze naar huis moeten. 'En we hebben als regel dat mensen hier niet mogen slapen, want dan kun je niet zien in welke staat iemand verkeert. En we willen niet je hartslag hoeven checken.'

Mastenbroeks grootste zorg is of de ADE-toeristen uit alle hoeken van het land én de wereld net zo vrij van geest zijn als de vaste feestgangers. De School vecht sinds de opening in januari 2016 voor culturele, seksuele en genderdiversiteit (veel meer nog dan voorganger Trouw). Dat zie je ook aan de line-up voor 'Het Weekend', met kleurrijke dj's als Elias Mazian, Job Jobse, Sandrien en Philou Louzolo. De diversiteit zit vooral in de bont uitgedoste of juist schaars geklede ravers, die van De School een unieke vrijplaats maken. 'Ik wil dat iedereen hetzelfde gevoel ervaart als toen ik net uitging. Dat je om je heen kijkt en denkt: wat spannend en sexy dat dit allemaal kán.'

Mensen zoenen, doen in een hoekje iets met elkaar of leren elkaar op een andere manier beter kennen

Lees hier wat de Volkskrant nog meer schreef over het ADE

Met een recordaantal van ruim 2.500 artiesten op zo'n 160 locaties staat Amsterdam de komende dagen weer in het teken van het Amsterdam Dance Event. De organisatie verwacht dat er ongeveer 375 duizend bezoekers afkomen op de 22ste editie van 's werelds grootste club- en conferentiefestival van de elektronische muziek. Het evenement is gisteravond officieel van start gegaan in de Melkweg met een concert van de Nederlandse dj Jameszoo en het Metropole Orkest.

Deze vijf acts mag je niet missen op het ADE
Het Metropole orkest gaat op het ADE aan de slag met de bliepjes van Jameszoo en Dave Clarke presenteert weer zijn eigen nacht én dag. 

Hoe Dan Pearce als laatbloeier doorstootte naar de dance-top
Dan Pearce legde jarenlang pijpen in de grond, nu is hij als Eats Everything een van de grootste rond reizende dj's. Op het ADE laat hij Amsterdam dansen.