Luister naar

Luiheid dreigt bij verduurzamers

Nieuws
Nieuwe plannen van branche­organisaties om verpakkingen duurzamer te maken, zijn opvallend vrijblijvend. Volgens de Algemene Rekenkamer ligt luiheid op de loer, maar geheel ambitieloos zijn de plannen nu ook weer niet.
Gerard Reijn redactie vk
dinsdag 21 mei 2019 om 03:00
Vooral webshops gebruiken vaak veel te grote dozen, en vullen de rest met lucht in plastic of papier.
Vooral webshops gebruiken vaak veel te grote dozen, en vullen de rest met lucht in plastic of papier. anp / Bas Czerwinski

Amsterdam

Zeventien brancheorganisaties hebben vorige week driejarenplannen gepubliceerd over hoe ze hun verpakkingen minder milieuonvriendelijk willen maken. Die plannenmakerij is ooit begonnen met de Raamovereenkomst Verpakkingen, een overeenkomst tussen overheid en bedrijfsleven, maar inmiddels is het plancircus een eigen leven gaan leiden: de voornaamste doelen die ooit in die Raamovereenkomst werden gesteld, zijn al lang gehaald.

Wat overblijft is een merkwaardig geheel van niet-verplichte planvorming zonder concrete afdwingbare doelen. Er zijn geen eisen aan de plannen gesteld, er is geen overkoepelend doel anders dan: duurzamer graag, en als de doelen niet gehaald worden, is dat hooguit jammer. Wat er in de afgelopen periode van drie jaar is bereikt, is in sommige sectoren wel onderzocht, in andere niet.

Ondanks deze merkwaardige vrijblijvendheid vindt Chris Bruijnes, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), dat de procedure coördineert en stimuleert, het een waardevolle planvorming. ‘Ik verwacht dat fundamenteel nadenken over verpakkingen meer resultaat zal opleveren dan het stellen van kwantitatieve doelen.’ Het KIDV wordt geheel door het bedrijfsleven betaald.

De Algemene Rekenkamer lijkt er anders over te denken. In een toevallig op dezelfde dag verschenen rapport over de prestaties van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wijst de Rekenkamer erop dat er geen enkele aanzet is de doelen voor plastic-recycling te verhogen. De Rekenkamer vreest dat er luiheid gaat optreden. Bovendien is het maar zeer de vraag of Nederland, hoewel de oude doelen met twee vingers in de neus zijn gehaald, ook in staat is zijn doel voor 2050 te halen: een honderd procent circulaire economie. Dat zou onder meer betekenen dat er geen plastic meer uit fossiele brandstoffen wordt gemaakt.

Niet dat er helemaal geen ambitie is te vinden. Zo willen de bedrijfstakken die het meeste plastic verpakkingsmateriaal produceren, de supermarkten en de groente- en fruitsector, in 2025 20 tot 25 procent minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Verder zijn er in de sectorplannen wat aardige ideetjes te vinden.

verpakte lucht

Vooral webshops hebben dit probleem: ze versturen vaak vooral lucht naar hun klanten. Ze gebruiken vaak veel te grote dozen, en vullen de rest met lucht in plastic of papier. De dozen gaan bovendien maar één keer mee.

Thuiswinkel.org, de organisatie van webshops, heeft een paar oplossingen in de pijplijn. Een is de vinding RePack. Deze verpakking kan na gebruik kosteloos worden teruggestuurd naar de afzender, sterker nog: terugsturen levert een tegoedbon(netje) op. Een andere oplossing is ontwikkeld door PostNL: een flexibele zak die om het te vervoeren product heen sluit. Aan de deur kan de klant zijn aankoop uit die zak halen, en de bezorger neemt de lege zak weer mee. Zo wordt minder lucht vervoerd, zonder er extra kilometers voor te hoeven rijden.

Een verpakking van plasticfolie is wel te recyclen, maar veel moeilijker als de etiketsticker met productinformatie van papier is. De groente- en fruitbranche wil papieren etiketten op papier, plastic etiketten op plastic.

Voor het transport van zijn spullen wil de sector meer werken met opvouwbare plastic kratten in plaats van kartonnen dozen. Maar dat is een lastige operatie. Drie jaar geleden al kondigde de sector trots aan dat de bananendoos mogelijk zijn langste tijd gehad had: er zou onderzoek komen om die doos te vervangen door opklapbare plastic kratten. Maar nu, drie jaar later, moet de sector bekennen nog altijd niet te weten of dit wel een haalbare kaart is. Tot opluchting bij honderden verhuizenden: de bananendoos is nog steeds populair om boedels in te verkassen.

hangertje

In de modeketen moet het hangertje eraan geloven. Vaak is dat een kunststof wegwerpding, dat soms aan de klant wordt meegegeven. De bedrijfstak heeft zich voorgenomen het wegwerphangertje in de winkel af te schaffen, en al helemaal niet meer mee te geven aan de klant.

De voedingsmiddelenindustrie heeft een paar mooie plannen voor de komende periode: stoppen met polystyreen (piepschuim), stoppen met verschillende materialen in één verpakking (zoals plastic vensters in kartonnen doosjes), en de zwarte plastic bakjes, die vanwege hun zwartheid op dit moment een vrijwel onoplosbaar probleem zijn voor de sorteerinstallaties die afval scheiden, worden alsnog sorteerbaar gemaakt. Prachtige plannen, maar de einddatum in het plan is niet 2022, zoals je van een driejarenplan zou verwachten, maar 2025. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.