19 juli 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Zo wordt Europa een smerig bolwerk

Het is zomer 1989. Net als in 1980 en 1984 bezoek ik Oost-Europa, al is het deze keer slechts een dagje aapjes kijken in communistisch Oost-Berlijn.

Vanuit hun wachttorens speuren Oost-Duitse grenswachten met verrekijkers langs de Muur. Het oogt dreigend, maar het kan niet anders of deze Mauerschützen moeten weten dat ze een vermolmd systeem verdedigen. Veel Oost-Duitsers die op vakantie zijn bij de marxistische broedervolken in Hongarije en Tsjechoslowakije, keren die zomer niet terug naar hun heilstaat. Ze vragen politiek asiel aan bij West-Duitse ambassades in Hongarije en Tsjechoslowakije.

Later die zomer zal Hongarije duizenden burgers uit de Duitse Democratische Republiek (DDR) vrije doortocht geven. Via Oostenrijk reizen ze naar West-Europa, in de hoop op een beter leven.

Toen Hongarije nog een communistische dictatuur was, liet het wél vluchtelingen door.

naïviteit

Deze zomer is het dertig jaar geleden dat de Muur in de geschiedenisboeken verkruimelde. Zo’n rond getal confronteert ons met ons eigen verleden. Terugblikkend sloeg Europarlementariër Derk-Jan Eppink (Forum voor Democratie) begin deze maand op Twitter de spijker op zijn kop: ‘Zelden heeft Nederland zoveel naïviteit geproduceerd als rond de DDR.’

Klopt. Sommige Nederlanders hebben nog wel wat uit te leggen over hun groupie-gedrag in de richting van linkse regimes. Schending van mensenrechten? Minachting van de democratie en de rechtsstaat? De linkse kerk bagatelliseerde en praatte goed.

Neem de prominente PvdA’er Han Lammers; hij weigerde de DDR een dictatuur te noemen en sprak over ‘een andere vorm van democratie’. Lammers’ partijgenoot Jan Nagel, nu 50Plus, vond de bouw van de Muur (1961) ‘historisch juist’.

Schrijver Harry Mulisch was de weg eveneens kwijt, toen hij het communistische regime van Fidel Castro op Cuba verheerlijkte. ‘Nuttige idioten’, zou Vladimir Lenin hen hebben genoemd.

kwaadaardig

Het aardige van geschiedenis is, dat je ervan kunt leren. Links was, zoals Eppink het noemt, naïef waar het de DDR betrof. Of beter: kwaadaardig.

Hebben we daarvan geleerd? Mwah … Nog steeds worden op ons continent de omstreden acties van dubieus optredende regeringen gebagatelliseerd. De woorden zijn dezelfde als die van vóór de val van de Muur.

Knagen Rusland, Polen en Hongarije aan de rechtsstaat? U moet in rekening brengen dat deze landen een andere naoorlogse geschiedenis hebben dan wij.

Aantasting van de democratie? In Midden-Europa wordt de democratie nu eenmaal anders vormgegeven dan de EU wil voorschrijven.

Als ‘fout’ maar lang genoeg wordt geminimaliseerd, volgt bijna als vanzelf het een uit het ander. Zo ging het verdedigen van de DDR indertijd soms gepaard met ‘begrip opbrengen’ voor een linkse terreurorganisatie als de Baader-Meinhof Gruppe. En nu? Nu pompen sommige keurig verkozen parlementariërs via Twitter onbeschaamd haatzaaiende berichten over migranten rond. Ook als die uit nazistische hoek komen. Op tv verdedigen Duitse Pegida-aanhangers de moord op Walter Lübcke. ‘Verdiend’, klinkt het in de camera.

U mag ze vooral niet ‘nazi’ of ‘fascist’ noemen, maar ondertussen wordt ons morele immuunsysteem aangetast. Wat ooit verfoeid werd, wordt sluipenderwijs genormaliseerd.

In de tweede helft van de twintigste eeuw gold bij de meeste Europeanen steun aan communistische regimes in Oost-Europa als verwerpelijk. De naïevelingen vormden een minderheid. Laten we ervan leren. Anders noemt de volgende generatie ons straks ook naïef. Of, nog veel erger, schandalig kwaadaardig.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.