Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“1 op 4 gebruikers heeft binnen de 7 jaar problemen”: dit zijn de meest en minst betrouwbare merken van huishoudtoestellen
-
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
Je hoort en leest het de laatste jaren wel vaker: kijkers die hun televisieabonnement opzeggen en alleen nog via het internet naar tv kijken. Zo bespaar je geld, dat is een feit. Maar er zijn ook goede redenen om je decoder tóch te houden. Independer.be somt ze op. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
-
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
-
PREMIUM41
Uw financiële situatie vergelijken met die van uw buur? Het kan voortaan via deze online tool
Vrouwen gaan het vaakst naar de bakker. West-Vlamingen betalen jaarlijks 135 euro meer aan boetes dan Limburgers. En vorig jaar gaven 45-plussers gemiddeld 1.220 euro uit aan vakanties. De gratis onlinetool SpendTracker biedt zeer gedetailleerd inzage in ons uitgavenpatroon en kijkt daarvoor rechtstreeks in de bankverrichtingen van ruim 22.000 Belgen. Hoe gaat dat in z’n werk? Kunnen ook uw bankgegevens zomaar ingekeken worden? En wat kan u nog zoal met de tool? Oprichter Xavier Laoureux legt uit. -
12
PROMOJAGERS SUPERTIP. Veel producten ‘tweede gratis’ bij Albert Heijn: “Rekken waren snel leeg”
Winkelketen Albert Heijn organiseert opnieuw een hamster-actie. Voor heel wat producten geldt dat als je er één aankoopt, je een tweede gratis krijgt. Promojagers België maakt er zijn wekelijkse supertip van voor de lezers van HLN. -
PREMIUM
Jeannine (74) en haar man redden het net met hun bescheiden pensioen: “6 euro kan ik niet geven voor een glas wijn”
-
vtwonen
Je bed wel of niet opmaken? Dit is de beste en meest hygiënische aanpak
-
Independer
Youfone wordt yoin, maar blijft deze operator dé prijsbreker?
Sinds vorige maand gaat lowcostoperator Youfone als yoin door het leven. Maar blijft het onder die nieuwe naam voordelige tarieven aanbieden? Independer.be gaat het voor je na en bekijkt hoe je - mogelijks - nóg meer kan besparen. -
PREMIUM
Meer dan 100.000 Belgen maakten vorig jaar zorgvolmacht op. Expert: “Dit is ook belangrijk voor jonge mensen”
Vorig jaar registreerden 19 procent méér Belgen een zorgvolmacht, waarmee je zelf kiest wie je geldzaken mag beheren als jij dat niet kan doen. Maar hoe maak je zo’n volmacht? Wat kost dat? En hoe vermijd je chaos wanneer jij zelf niks meer kan beslissen? HLN-geldexpert Ayfer Aydogan geeft advies: “Deze belangrijke beslissingen kan men niet nemen zonder de machtiging van de vrederechter.” -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig