Direct naar artikelinhoud
NieuwsNS

NS constateert dat de tevredenheid onder treinreizigers is toegenomen

Bij de NS wordt niet alleen weer winst gemaakt, ook rijden meer treinen op tijd en zijn reizigers tevredener, aldus het halfjaarbericht 2018 van de Nederlandse Spoorwegen. De punctualiteit van het treinverkeer - het aandeel reizigers dat op tijd op de bestemming aankwam - steeg van 91,4 tot 93,1 procent.

Reizigers stappen in de Intercity naar Brussel.Beeld ANP

Van de reizigers gaf 84 procent de treinreis een 7 of hoger. Een jaar eerder was dat nog 78 procent. Er rijden fors meer treinen, waaronder de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven en de Eurostar naar Londen. Ook rijdt de Intercity Brussel nu over de hogesnelheidslijn.

President-directeur Roger van Boxtel van de NS relativeert de cijfers zelf als eerste. ‘Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden’, schrijft hij in het halfjaarbericht over 2018. ‘We lopen tegen de grenzen aan van het systeem. Nederland heeft een enorme mobiliteitsopgave en dat geldt ook voor het spoor. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen.’

De NS heeft zich gecommitteerd aan een investeringsprogramma van drie miljard euro in nieuwe treinen en revisie van bestaande treinen. ‘Vooruit kijkend naar 2019, het jaar waarin de NS door de rijksoverheid tussentijds geëvalueerd wordt, ligt NS voor alle doelen op koers’, aldus Van Boxtel. Ook financieel zette NS een stap vooruit. De omzet steeg met 342 miljoen tot 2,9 miljard euro, vooral door groei van de spooractiviteiten in Engeland en Duitsland. 

In Nederland brachten de treinen ongeveer evenveel geld in het laatje. Er werd zes miljoen euro winst gemaakt in de eerste zes maanden, waar vorig jaar in dezelfde periode nog een min van 14 miljoen werd genoteerd. Dat kwam toen door een boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wegens vals spel bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.

Vaker een zitplaats

NS meldt verder dat de kans op een zitplaats in de spits in het eerste halfjaar van 2018 95,5 procent was, tegenover 95,2 procent in de eerste helft van 2017. Zo biedt NS met de tienminutentrein veel meer zitplaatsen op de route Amsterdam - Eindhoven. Daarnaast kan er worden uitgekeken naar de introductie van de nieuwe sprinters (SNG). Deze komen vanaf december op het spoor.

Opmerkelijk is de populariteit van de snelle verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam, die met een stijging van 19 procent in reizigersaantallen de verwachtingen overstijgt. NS zegt te voldoen aan de afspraken over de zitplaatskans in de spits op de hogesnelheidslijn. Wel daalde deze van 96,9 naar 94,9 procent. Op dit moment is het bedrijf bezig de treinen op deze lijn te verlengen en rijden er vanaf december geen vier maar vijf treinen per uur.

Reizigers zeggen zich steeds veiliger te voelen in de trein en op het station. 90 procent van de reizigers is tevreden over de veiligheid. Een jaar eerder was dit 88 procent. 

Rover

Sanne van Galen van de reizigersorganisatie Rover erkent dat het beter gaat. ‘Ons Meldpunt Volle Treinen laat dit jaar een forse daling in klachten zien, dat wijst erop dat meer reizigers een zitplaats vinden. Wel krijgen wij dit jaar opvallend veel klachten over treinen op de HSL, zowel de Intercity Direct als de trein naar Eindhoven. Veel reizigers klagen hier over vertragingen, uitval van treinen en volle treinen. Het verbaast ons te horen dat hier wordt voldaan aan de zitplaatskans.’

De tienminutentrein heeft daarnaast volgens Rover voor sommige sprinter-reizigers nadelen gebracht, zoals langere reistijden en slechtere aansluitingen. ‘Dat zien we in ons klachtenoverzicht. Ons spoor kent helaas zo’n krapte dat iedere verbetering ook weer verslechteringen meebrengt op een andere plek. Wat ons betreft zou er meer aandacht moeten komen voor sprinters, de meeste forensen hoeven niet het hele land te doorkruisen dus juist het vervoer op korte afstand is belangrijk.’

Van Galen zegt de zorgen van Van Boxtel over het opvangen van de reizigersgroei te delen. ‘Niet alleen op het spoor: wegen lopen vast, bussen staan in de file, treinen lopen straks weer vol. Ons tijdelijke Meldpunt Volle Bussen heeft al honderden klachten opgeleverd. Dit is een maatschappelijk probleem. Wij pleiten er daarom voor om in het hele openbaar vervoer flink meer te investeren.’