20 februari 2019 om 03:00
Luister naar

Sponsoring komt uit de zakken van de klanten

Hebben bedrijven niet gewoon te veel geld als ze op grootschalige wijze aan sponsoring doen? Vorige week maakte het Metropole Orkest bekend dat de Franse bank BNP Paribas de exclusieve nieuwe hoofdsponsor wordt van het orkest. Ik volg het Metropole Orkest wat meer, sinds het ­eerste kabinet-Rutte een jaar of negen geleden de stekker uit het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) wilde trekken. Het Metropole Orkest werd, samen met het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor, in zijn voortbestaan bedreigd.

Bij bekendmaking van de nieuwe sponsor moest ik terugdenken aan de dag waarop de sluiting van het MCO bekend werd. Met een groepje vaste bezoekers van de serie (toen nog) TROS Vocaal werden we door leden van het Groot Omroepkoor opgewacht om een protest te ondertekenen tegen de voorgenomen subsidiestop. En in de pauze konden we met koorleden praten. Dat was een unicum, want normaal gesproken krijg je die nooit te zien, behalve op het podium. Maar toen hadden ze het publiek even heel erg nodig.

Gelukkig hebben koor en orkesten het toch gered, want ze brengen nationaal en internationaal muziek op het hoogste niveau. Er is dan ook massaal tegen de opheffing van het MCO geprotesteerd. Wel is er fors in het budget gesneden. Het Metropole Orkest, dat geweldig filmmuziek kan spelen, onder meer in James Bondfilms en klassiekers als Star Wars en Pirates of the Carribean, verloor meer dan de helft. Vandaar dat ik bleef haken bij het bericht over de sponsoring van het Metropole Orkest door de bank BNP Paribas.

wederkerigheid

Hoe mooi het ook is dat het Metropole Orkest na een zoektocht van vijf jaar een nieuwe hoofdsponsor heeft gevonden, ik kan me moeilijk onttrekken aan de gedachte dat zulke sponsors gewoon te veel geld hebben. Aan één kant is het mooi dat het cultuurleven in Nederland kan profiteren van hun vrijgevigheid, zeker sinds door toenmalig staatssecretaris Halbe Zijlstra drastisch het mes werd gezet in de cultuursubsidies, waaronder die aan het MCO. Zijlstra vond dat je juist zo een echte omslag kon bereiken: meer samenwerken en ondernemender worden, vooral in het vinden van nieuwe geldschieters. Sponsoring biedt daarbij de meeste kans, want dan is er sprake van wederkerigheid. Zo gaat het Metropole Orkest talent- en leiderschapsprogramma’s voor de Franse bank ontwikkelen. En ja, het orkest begint onder de naam van BNP Paribas ook een jazzconcertserie. Ze geven daar een heel mooie draai aan: ‘We zien ontzettend uit naar de samenwerking, mede ook omdat de kernwaarden van het Metropole Orkest nauw aansluiten bij die van BNP Paribas: toewijding, ambitie, creativiteit en het verlangen positief bij te dragen aan de samenleving.’

machtspositie

Prachtig. Maar uiteindelijk komt dat sponsorgeld toch allemaal uit de zakken van de klanten, particulier of zakelijk. Het verraadt een machtspositie van de gever. Een andere bank die veel geld in cultuur steekt, is ING, als hoofdsponsor van het Rijksmuseum. Dat is geweldig voor dit museum, dat tot onze nationale trots behoort, maar het kan alleen maar doordat de bank, enorm veel geld verdient. De recente jaarcijfers leggen daar getuigenis van af: 4,7 miljard euro ‘schoon’. De boete van driekwart miljard voor onvoldoende controle op het witwassen van crimineel geld voelt daarbij als peanuts.

Bier brouwen en verkopen is ook goede business: Heineken houdt er genoeg aan over om ‘partner’ te zijn van het Van Gogh-museum. Zulke samenwerkingsvormen leveren zomaar mooie en goedkope locaties op voor zakelijke vergaderingen of ontvangsten, exclusieve rondleidingen en andere events, of netwerkbijeenkomsten. En dan is sponsoring ook nog prettig fiscaal aftrekbaar.

Een softwarebedrijf als Afas opereert op verschillende fronten. Hoofdsponsor van voetbalclub AZ – sowieso gaat veruit het meeste sponsorgeld uit het bedrijfsleven naar de sport – en eigenaar van evenementenhal Afas Live en het Afas Circustheater. Ik denk: knap, maar in de branche waarin Afas opereert, is gewoon te weinig concurrentie.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.