Luister naar

Uitstoot trucks moet fors omlaag

Nieuws
De Europese Unie komt met nieuwe regels voor de uitstoot van nieuwe vrachtwagens. In 2025 moeten ze 15 procent minder CO2 uitstoten dan nu. In 2030 moet dat verschil 30 procent zijn.
Bard van de Weijer redactie vk
woensdag 20 februari 2019 om 03:00
Europa is straks het eerste continent met een ondergrens voor emissievrije vrachtwagens.
Europa is straks het eerste continent met een ondergrens voor emissievrije vrachtwagens. anp / rob engelaar

Brussel

Europese trucks en touringcars moeten vanaf 2025 15 procent minder CO2 uit stoten dan nu. Vanaf 2030 moeten de emissies zelfs 30 procent lager zijn. Dit zijn het Europees Parlement en de Europese Commissie overeengekomen met de lidstaten. Het is voor het eerst dat Europa een limiet stelt aan de uitstoot van broeikasgassen door vrachtwagens. Betekent dit het einde van diesel voor het langeafstandstransport?

Het korte antwoord is nee: diesel zal voorlopig de belangrijkste brandstof blijven voor het Europese wegtransport, maar het akkoord is wel een goede stap richting een duurzamer sector, zeggen milieuorganisaties. Een belangrijker troef in de weg naar emissievrije vrachtwagens is de 2 procentgrens die vanaf 2025 geldt.

‘Deze grens is belangrijk omdat ze fabrikanten dwingt emissievrije aandrijflijnen te ontwikkelen’, zegt Stef Cornelis van milieuorganisatie Transport & Environment. Pas boven de 2-procentlimiet worden de eisen voor CO2-uitstoot voor de rest van de vloot soepeler. Elke emissievrije vrachtwagen boven deze grens mag een fabrikant aftrekken van de uitstoot van gewone diesels die hij verkoopt.

nieuwe aandrijflijnen

Zonder deze 2 procentlimiet zouden fabrikanten de uitstootnormen wellicht kunnen halen door hun motoren net wat zuiniger te maken, of door gebruik te maken van hybridetechnologie, waarbij een brandstofmotor samenwerkt met een elektrische variant. Nu loont het echt nieuwe aandrijflijnen te gaan ontwikkelen, zegt Bas Eickhout, die namens het Europees Parlement de onderhandelingen voerde. Europa is straks het eerste continent dat zo’n ondergrens instelt voor emissievrije vrachtwagens. Eickhout erkent dat de kans bestaat dat fabrikanten vrachtwagens gaan bouwen met een kleine accu, die bij wijze van spreken een paar emissievrije rondjes om de kerk kunnen maken. ‘Maar daar hebben we rekening mee gehouden’, zegt hij. Lichte emissievrije vrachtwagens zullen straks minder gewicht in de schaal leggen dan zware. Om tot een akkoord te komen, moest Eickhout op eieren lopen. Hongarije, Polen en Tsjechië waren mordicus tegen de voorgestelde uitstootreductie. Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn voor. Spanje, Duitsland en Italië golden als swing states, die binnenboord gehouden moesten worden. Dat lijkt gelukt, al onthoudt Duitsland, met MAN en Daimler een belangrijke truckproducent, zich vrijdag in de Europese Raad van Ministers vermoedelijk van stemming. Als die ook akkoord gaat, hoeft alleen het Europarlement nog in te stemmen, maar dat wordt als een formaliteit beschouwd. Mocht het voorstel het vrijdag niet halen, dan moet Eickhout terug naar de onderhandelingstafel.

De Europese autokoepel Acea is minder enthousiast: het ontbreekt in Europa aan infrastructuur om elektrische trucks te kunnen opladen. Ook zijn er nauwelijks waterstoftankstations, zegt Acea. ‘Ik moet ze eindelijk eens gelijk geven’, zegt Eickhout. Doordat fabrikanten lang op de rem hebben gestaan, was er voor lidstaten geen prikkel om laadinfrastructuur voor trucks aan te leggen. Maar nu vrachtwagenbouwers zich moeten committeren aan de bouw van e-trucks, kan het Europees Parlement samen met fabrikanten optrekken om lidstaten te overtuigen wel te gaan investeren in snelladers en waterstofstations. ‘Staan we ineens aan dezelfde kant, wie had dat gedacht.’

snelladers

Pas in een later stadium zal ook het internationale transport elektrisch worden. Vrachtwagens kunnen nu al gebruik maken van de snelladers voor gewone auto’s, die steeds krachtiger worden en waarvan er steeds meer worden gebouwd. ‘Met laadpalen van 350 kilowatt die nu langs snelwegen verschijnen, kom je met een truck ook een heel eind’, zegt Cornelis.

Transport geldt als laaghangend fruit als het gaat om CO2-besparingen. Trucks en touringcars zijn verantwoordelijk voor bijna een kwart van de CO2-uitstoot door de vervoerssector. Europa is laat met de invoering van CO2-beperkingen voor vrachtwagens; in de VS, Japan, India en China bestaan zulke normen al wel.

Het nu bereikte akkoord is een compromis: in november ging het Europarlement akkoord met een reductie van 20 procent in 2025 en 35 procent in 2030, maar sommige lidstaten wilden zover niet gaan. De Europese Commissie komt in 2022 met voorstellen voor doelstellingen na 2030. <

de elektrische truck is er al

Sinds deze week bevoorraden elektrische trucks diverse supermarkten in Amsterdam. Het gaat om een proef van twee jaar met drie volledig elektrische en twee hybride trucks met aanhanger.

Onder meer TNO, Daf en transportbedrijf Simon Loos zijn erbij betrokken. Doordat de trucks stiller zijn dan hun dieseltegenhangers hopen de deelnemers dat bevoorrading ook in de stillere uren kan gebeuren, momenten waarop er minder opstoppingen zijn. Ook Jumbo doet een proef met bevoorrading door e-trucks.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Expats in Eindhoven spelen cricket in een park. Sinds 1 januari is een gunstige fiscale regeling voor expats versoberd. Het kabinet is bezig met plannen om bedrijven als ASML voor de regio te behouden.

Is het terecht dat bedrijven klagen over Nederland? 'Je hoort maar één kant van het verhaal'

Het kabinet doet z'n best ASML en andere bedrijven in Nederland te houden. Is Nederland voor bedrijven onaantrekkelijk geworden? Of moeten we klachten daarover met een korrel zout nemen?

De Tata-staalfabriek in IJmuiden deze week vanbinnen.

Kabinet zet in op vergroeningsplan voor Tata, dat schatkist tot 2,5 miljard kan kosten

Tata Steel moet blijven bestaan en het kabinet wil op korte termijn met het bedrijf om de tafel om afspraken te maken over versnelde vergroening. Dat mag 2,5 miljard euro kosten.

Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?