Luister naar

Meer inzet van militairen bij binnenlandse crises is niet nodig

Nieuws
Gert-Jan Ludden betoogt dat de Nederlandse krijgsmacht in het geval van rampen en crises een grotere rol kan spelen (ND 17 augustus). Volgens ons is dat niet nodig.
Willem Treurniet Jori Kalkman
woensdag 23 augustus 2017 om 03:00
Het is niet nodig om Nederlandse militairen nog vaker in te zetten bij civiele operaties – zoals het verhogen van een stuk dijk langs de rivier. Het leger wordt al op genoeg momenten ingezet.
Het is niet nodig om Nederlandse militairen nog vaker in te zetten bij civiele operaties – zoals het verhogen van een stuk dijk langs de rivier. Het leger wordt al op genoeg momenten ingezet. anp / Evert-Jan Daniels

Het openbaar bestuur zou krampachtig omgaan met de inzet van defensie bij rampenbestrijding en crisisbeheersing. Wij menen van niet.

De rampenbestrijding en crisisbeheersing zijn in Nederland decentraal geregeld: op gemeentelijk niveau of, in bijzondere omstandigheden, op regionaal niveau. De Wet veiligheidsregio’s biedt ook mogelijkheden om nog verder (tot op rijksniveau) te centraliseren. Maar dat is nooit in de praktijk gebracht.

De uitvoering van de decentrale rampenbestrijding en crisisbeheersing wordt gedaan door een ‘gelegenheidscoalitie’. Deze past qua samenstelling bij wat de ramp of crisis vraagt. Vaak maken brandweereenheden, politie-eenheden, geneeskundige eenheden en gemeenten hier deel van uit. Maar meestal ook beheerders van betrokken of getroffen (vitale) voorzieningen, zoals bijvoorbeeld drinkwater- of telecommunicatiebedrijven.

Ook militaire bijstand is geregeld in de Wet op de veiligheidsregio’s.

Iedere veiligheidsregio heeft een Regionaal Militair Operationeel Adviseur (RMOA). De RMOA adviseert de crisisorganisatie waar inzet van militaire eenheden nuttig kan zijn.

twee redenen

In de praktijk kunnen er twee redenen zijn om militaire eenheden onder aansturing van lagere overheden in te zetten bij rampenbestrijding of crisisbeheersing. De eerste reden is dat er behoefte is aan een bepaald specialisme. De tweede is dat er behoefte is aan veel capaciteit in de vorm van mensen en middelen (‘extra handjes’). Deze praktijk verloopt over het algemeen naar tevredenheid.

Er kunnen ook buitengewone omstandigheden zijn, zoals grootschalige maatschappelijke ontwrichting. Daarbij is aansturing vanuit lagere overheden niet meer mogelijk. Maar zulke ontwrichting maken we gelukkig zelden mee. De Watersnoodramp van 1953 is het meest recente voorbeeld. Toen zijn militaire eenheden op grote schaal ingezet en dat werd landelijk aangestuurd.

De vraag rijst of defensie een (nog) grotere rol zou moeten spelen in het nationale veiligheidsdomein, zoals Ludden beargumenteert. Naast het feit dat de noodzaak daartoe beperkt lijkt, hebben zowel Defensie als het openbaar bestuur goede redenen om daar voorzichtig mee te zijn. Veel crises en rampen in Nederland zijn namelijk ‘flitscrises’. Dat betekent dat de respons van de hulpdiensten in zeer korte tijd noodzakelijk is. Defensiemiddelen staan over het hele land verspreid en er zijn meestal lange aanrijtijden, waardoor militaire bijstand in veel gevallen te laat zou komen. Daarnaast zijn militaire middelen ontwikkeld voor expedities en daardoor niet altijd beschikbaar binnen Nederland. Die onzekerheid weerhoudt civiele crisisorganisaties ervan om structureel te bouwen op deze militaire middelen.

branden

Ludden signaleerde dat er talloze voorbeelden zijn waar defensie had kunnen worden ingezet, terwijl dat niet gebeurd is. Ons vallen juist de vele voorbeelden op waarin militaire bijstand wél naar tevredenheid heeft plaatsgevonden. Defensie speelt een structurele rol bij natuurbrandbestrijding. De Explosieven Opruimingsdienst van defensie wordt standaard ingezet bij het ruimen van bommen en wanneer verdachte pakketjes worden gevonden. Bij snelle interventie en bijzondere bijstand werken politie en krijgsmacht nauw met elkaar samen. Militaire zoekteams doorzoeken gemiddeld een aantal keren per maand panden van criminelen op verborgen drugs, wapens en geld. Daarnaast wisten civiele en militaire diensten elkaar ook te vinden bij enkele bijzondere gebeurtenissen zoals na het treinongeval in Barendrecht in 2009, bij de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk, bij evacuaties in Groningen in 2012, bij de verdwijning van de broertjes Ruben en Julian, en bij de beveiliging van de Nuclear Security Summit. Kortom, civiel-militaire samenwerkingsvoorbeelden te over.

Vanzelfsprekend zijn er altijd verbeterpunten; iedere crisisinzet is nu eenmaal uniek. Mede dankzij de RMOA’s worden regelmatig verrassende en creatieve oplossingen gevonden. Soms zelfs ondanks de vooraf gemaakte afspraken. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het verspillen van talent is voor opiniemaker Rutger Bregman een van de grootste zondes.

Waarom de christelijke visie zo anders is dan het evangelie van Rutger Bregman over morele ambitie

Zijn martelaren en monniken mislukkelingen? Volgens Rutger Bregman, die het populaire boek Morele ambitie schreef, wel. Theoloog en bedrijfskundige Tabitha van Krimpen kijkt er anders naar.

Afbeelding

Geef meer theologen toestemming om te preken. Dat helpt bij het oplossen van het predikantstekort

Er zijn veel academisch geschoolde theologen die geen toestemming hebben om te preken, maar wel voorgaan in erediensten. Volgens de regels mag dit niet, maar die zijn volgens Ruben van Wingerden dan ook te veeleisend.

Waarom kiezen we niet de tamelijk letterlijke vertaling ‘mannen die met mannen het bed delen’?

Nieuwe uitleg van bijbelteksten over homoseksualiteit gaat op de loop met wat er feitelijk staat

'Homoseksualiteit is vertaalfout' (ND 16 april). Het artikel biedt een paar goede inzichten, zegt bijbelwetenschapper Pieter Lalleman, maar het laatste woord is er volgens hem zeker nog niet over gezegd.

CDA-partijleider Henri Bontenbal sprak in de Hannie van Leeuwenlezing voor het CDJA over sociaal-conservatisme.

Het CDA zou - naast sociaal - conservatief zijn, maar wat komt daar eigenlijk van terecht?

Het liberalisme lijkt op Europees niveau leidend te zijn voor het CDA, signaleert Maurits Potappel. Dat ook CDA-politici abortus tot grondrecht uitriepen, was voor veel christendemocraten een onaangename verrassing.

Na duizend pogingen, therapie, één diagnose (gedesorganiseerde hechting) heb ik uiteindelijk de stekker eruit getrokken.

'We geven een beroerd voorbeeld van wat liefde is'. Lezers reageren op de podcast Gebroken Gelofte

De ND-podcastserie Gebroken Gelofte, over scheiden in christelijk Nederland, roept bij luisteraars veel reacties op. ‘Ondanks jarenlange emotionele mishandeling heb ik geprobeerd stabiel te blijven.’

Al snel veranderde de sfeer in de kamer. Er werd een afwijking geconstateerd naast dat ons meisje veel te klein bleek te zijn. De term syndroom viel.

Er ging vorige week van alles door me heen toen ik hoorde dat mijn ongeboren kind ziek is

Ik schaam me dat ik anderen die de zwangerschap afbreken, vóór deze week min of meer automatisch veroordeelde. Maar nu staan mijn man en ik met dezelfde vragen. Theoloog Anne Marije Baars vertelt over een onverwachte diagnose.