Luister naar

Weer meer passagiers op Nederlandse luchthavens

Nieuws
Het aantal passagiers op de vier nationale luchthavens is in het laatste kwartaal van 2018 opnieuw gestegen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Rick Moeliker
maandag 25 maart 2019 om 03:00
Maastricht-Aachen Airport
Maastricht-Aachen Airport anp / Marcel van Hoorn

Den Haag

De vier nationale luchthavens, Schiphol, Rotterdam-The Hague, Groningen-Eelde en Maastricht-Aachen, verwerkten gezamenlijk ruim 18,8 miljoen passagiers.

Het leeuwendeel hiervan komt op het conto van Schiphol: bijna 17 miljoen. Maastricht-Aachen laat echter een opvallende stijging zien van 64 procent ten opzichte van het vierde kwartaal in 2017.

Met het publiceren van de laatste kwartaalcijfers van het jaar 2018 kan de balans worden opgemaakt voor het hele jaar. Hieruit blijkt dat er ook afgelopen jaar een stijging van het aantal passagiers en vluchten is waar te nemen. Het derde kwartaal is hierbij traditioneel gezien het drukst, gezien de vele vakantievluchten.

groeilimiet

Op Schiphol groeit het aantal vluchten en passagiers al sinds 2010, al is er in het afgelopen jaar een afvlakking van die groei te zien. Schiphol mag tot 2020 groeien naar een half miljoen vliegbewegingen (starts en landingen), nu zijn dat er nog maar duizend minder. Dat betekent dat er over 2018 een stijging van een half procent was te zien.

Het vrachtvervoer nam licht af ten opzichte van 2017, waarbij wel opvalt dat het aandeel van Maastricht-Aachen Airport ook hier is toegenomen. Bijna de helft van de luchtvracht, zo’n 200.000 ton per kwartaal, gaat naar Azië. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.