Direct naar artikelinhoud

Niet gruwelreconstructie van Utøya wint hoofdprijs filmfestival Berlijn, maar 'film-sexperiment'

Met grote ogen zat de debuterende regisseur-scenarist Adina Pintilie uit Roemenië enkele tellen bewegingsloos in haar stoel, nadat haar film Touch Me Not zaterdagavond op het 68ste filmfestival van Berlijn werd uitgeroepen tot winnaar van de Gouden Beer.

De winnaars: Touch Me NotBeeld afp

Diverse films werden de afgelopen dagen genoemd als kansrijk voor de hoofdprijs, van de in één take gedraaide gruwelreconstructie over de aanslag op het Noorse eiland Utøya in U - July 22 tot de Duitse supermarktromance In den Gängen. Maar weinigen hielden rekening met Touch Me Not, een video-essayachtige film waarin een drietal personages op de grens tussen fictie en documentaire zoeken naar de betekenis van seksualiteit, intimiteit en lichamelijkheid. Critici omschreven de film reeds als 'sexperiment'.

Eerder op de avond kreeg Pintilie ook de prijs voor beste debuutfilm. Ook de Grote Juryprijs, de tweede prijs van het festival, ging naar een vrouw, met het Poolse Twarz van Malgorzata Szumowska, over een jongen die na een ongeluk als eerste Pool in de geschiedenis een gezichtstransplantatie ondergaat. Terwijl vrouwelijke filmmakers wereldwijd nog altijd opmerkelijk weinig wordt bekroond voor hun werk - Sofia Coppola won afgelopen mei in Cannes pas als tweede vrouw in de geschiedenis de prijs voor beste regie, volgende maand maakt alleen Greta Gerwig kans op een regie-Oscar - mocht in Berlijn een opmerkelijk groot aantal vrouwen een prijs ophalen.

Zo verwerd de avond tot stevig statement van de jury onder leiding van de Duitse cineast Tom Tykwer: het eerste belangrijke internationale filmfestival na de #MeToo-revolutie weerspiegelde daarmee nadrukkelijk de veranderende man-vrouwverhouding in de filmwereld.

'Ich bin ein Berliner Hund'

De Russische Elena Okopnaya kreeg een Zilveren Beer voor haar productie- en kostuumontwerp van het historische drama Dovlatov, over zes dagen in het leven van de dissidente dichter Sergej Dovlatov. De prijs voor beste documentaire ging naar Waldheims Walzer van Ruth Beckermann. De beste korte film was The Man Behind the Wall van Argentijns-Israëlische filmmaker Ines Moldavsky. Ana Brun kreeg de Beer voor beste actrice, voor haar rol in het lesbische/post-koloniale drama Las herederas, uit Paraguay. Zelfs de enige Nederlandse winnaar was vrouw, zij het in een uithoek van het festival. Daar kreeg op vrijdag al Sarah Veltmeyers Kiem Holijanda, over de toekomstdromen van twee broers in Kosovo, de Kristallen Beer voor beste korte film van de jongerenjury in het jeugdprogramma Generation 14plus.

Mannen waren er ook, zaterdag op het podium in Berlijn. Beste scenario was voor Manuel Alcalá en Alonso Ruizpalacios, van de Mexicaanse heistfilm Museo. De Fransman Bajon was beste acteur, voor z'n rol als drugsverslaafde twintiger in katholiek kuuroord in The Prayer.

De beste regisseur, Wes Anderson voor zijn heerlijke hondenanimatiefilm Isle of Dogs (spreek uit: I Love Dogs), kon niet op de uitreiking verschijnen en liet zijn prijs ophalen door Bill Murray, die in de film een hondenstem verzorgt. De acteur stal pardoes de show. 'Nooit gedacht dat ik naar m'n werk zou gaan als hond en thuis zou komen met een beer', zei hij. En, op zijn Bill Murray's: 'Ich bin ein Berliner Hund.'