VodafoneZiggo hoopt met voetbalrechten meer klanten te behouden
De concurrentie op het gebied van vaste aansluitingen zal ook de komende jaren hevig zijn, voorspelde financieel directeur Ritchy Drost van VodafoneZiggo donderdag in een toelichting op de kwartaalcijfers. "Nederland is op dit gebied een verzadigde markt. Het aanbod wordt groter en klanten gaan dan om zich heen kijken. Ik ga niet voorspellen dat het verwerven van de UEFA-rechten dat straks helemaal gaat omdraaien, maar wij vonden dit nu het juiste moment om te doen."
Vanaf augustus heeft Ziggo Sport drie jaar lang de exclusieve uitzendrechten voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Conference League. De voetbalwedstrijden van deelnemende Nederlandse clubs en de drie finales blijven gratis te zien. Maar daarvoor moeten voetballiefhebbers die geen klant zijn zich eerst wel verplicht registreren. Drost verwacht daarover geen problemen met het Commissariaat van de Media. "We weten precies wat we doen."
Sponsor van Ajax
VodafoneZiggo wil niet bekendmaken hoeveel is betaald voor de uitzendrechten van de voetbalwedstrijden. Volgens analisten gaat het jaarlijks om een bedrag van 20 miljoen euro. Drost wil er alleen over kwijt dat het gaat om "een substantiële investering" die de positie van het bedrijf naar verwachting "significant" gaat verbeteren.
VodafoneZiggo blijft tot en met 2025 de sponsor van Ajax. Onlangs sprak het telecombedrijf in een gesprek met het Ajax-bestuur zijn zorgen uit over de onrust bij de voetbalclub. Of het contract met Ajax na 2025 verlengd wordt, liet Drost in het midden. "De club gaat ons aan het hart, ook als het minder gaat."
Drost neemt voorlopig de taken over van Jeroen Hoencamp die met ingang van 1 mei geen bestuursvoorzitter van VodafoneZiggo meer is. Over zijn opvolging wilde Drost niets zeggen, ook niet of hij zelf beschikbaar is voor de functie.