Luister naar

Een delicaat mayorecept

Nieuws
Zaanse Mayonaise is populair – zelfs zo populair, dat klanten de tube op hun armen laten tatoeëren. Fabrikant Michel van Wijngaarden: ‘We hebben de tijd mee. Echte mayonaise is door de bewuste consument herontdekt.’
Peter de Waard redactie vk
maandag 23 april 2018 om 03:00
Directeur Michel van Wijngaarden koestert zijn mayonaiserecept, zoals Coca-Cola dat van de enige echte Coke.
Directeur Michel van Wijngaarden koestert zijn mayonaiserecept, zoals Coca-Cola dat van de enige echte Coke. Raymond Rutting

Wormerveer

De proeffabriek van mayonaisefabrikant Van Wijngaarden op het industrieterrein in het Noord-Hollandse Wormerveer kreeg deze maand een nieuwe naam: De Kleine Baas. ‘Toen mijn vader tien jaar geleden het bedrijf nog leidde, was ik verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. Ons researchhoofd noemde mij toen de kleine baas. Mijn vader was de grote baas. Als hij een boodschap kreeg, vroeg hij altijd of die van de kleine of de grote baas kwam’, vertelt Michel van Wijngaarden (41), die inmiddels zelf de grote baas is van de mayofabriek.

Hij zal er niet te veel mee aan de weg timmeren. ‘Het liefst vliegen we als bedrijf onder de radar. Ik ben als de dood dat we worden gehypet. Dat krijg je altijd terug op je bord. Markten zijn grillig. Daarom liever geen ketelmuziek’, zegt hij. Niettemin nodigde hij vorig jaar twee klanten uit die uit liefde voor zijn Zaanse Mayonaise het product op hun armen hadden laten tatoeëren.

Bescheiden hoeft hij niet te zijn. Van Wijngaarden is uitgegroeid tot de grootste mayonaisefabrikant van Nederland, zowel in volume als in aantallen. Het is ook de producent van het A-merk dat het meest in de winkelschappen is te vinden: Zaanse Mayonaise. Maar een hoge omzetgroei is voor hem geen doel. Het bedrijf wil juist rustig verder groeien: 4 à 5 procent per jaar. Vorig jaar zakte die groei even terug naar 2 procent door de fipronilaffaire. Eieren zijn een belangrijk ingrediënt van mayonaise.

‘We hebben de tijd mee. Echte mayonaise is door de bewuste consument herontdekt. Niet voor niets timmeren de multinationals Unilever en Heinz met mayonaise nu ook flink aan de weg.’ Het succes van een product is niet af te dwingen, zo weet hij uit ervaring. ‘Het moet je ook worden gegund. Het moet ook mee zitten. In de jaren negentig werkten we hier kneiterhard en ging het heel goed. Na de eeuwwisseling werkten we ook kneiterhard en werden we geconfronteerd met vliegtuigen die het World Trade Center binnenvlogen, Sonja Bakker die calorieën ging tellen en een prijzenoorlog in de supermarkten. Dan kan ineens de vraag naar je product kelderen zonder dat je er iets aan kunt doen.’

dikmaker?

Ooit was mayonaise een verfoeide dikmaker. Nu wordt de saus van eidooiers en olie gezien als een natuurproduct dat helemaal niet zo slecht is. ‘We zijn weer veel verder met de kennis van wat voeding met je lichaam doet. Omdat er nagenoeg geen zout en suiker in zit, worden de voordelen breed uitgemeten. Bekende sterrenchefs zoals Sergio Herman propageren nu gerechten met mayonaise. Heinz is daarom op deze markt actief geworden. In ketchup zit de klad vanwege het hoge suikergehalte.’

Van Wijngaarden is een familiebedrijf. Zulke ondernemingen kunnen voor de lange adem kiezen en worden niet op de huid gezeten door beleggers. Het bedrijf werd al in 1929 in Zaandam opgericht door Jan van Wijngaarden, de overgrootvader van Michel. Nadat hij door zijn baas op straat was gezet, begon hij in zijn achtertuin vaten plantaardige oliën leeg te gieten in glazen flessen. Die verkocht hij aan kruideniers. Zijn kinderen gingen na de oorlog in een nieuw graanpakhuis in Zaandijk mayonaise maken door eigeel aan de olie toe te voegen: 80 procent raapzaadolie en 7 procent eigeel, aangevuld met azijn, kruiden en mosterd. Dit werd ook wettelijk vastgelegd als recept voor de enige echte mayonaise – een beschermde productsoort. Maar al gauw kozen consumenten voor een goedkopere surrogaat: fritessaus. Dat product bestaat vooral uit water met bindmiddelen en veel zout en suiker. ‘Mayonaise was te duur geworden. De grote levensmiddelenfabrikanten wilden daar een mouw aan passen en dwongen een wetswijziging af, waardoor mayonaise nog maar 70 procent olie en 5 procent eigeel hoefde te bevatten. Zo kon het goedkoper gemaakt worden. Wij weigerden die concessie te doen, omdat je er dan bindmiddel en smaakversterkers aan toe moet voegen. Dat leidde ertoe dat de detailhandel onze mayonaise niet meer in de schappen wilde hebben. Die afwijzing hebben we aangegrepen om onze Zaanse Mayonaise als A-merk te profileren. Een jaar later lagen we weer in het winkelschap.’

limoenmayonaise

De oorspronkelijke mayonaise met 80 procent olie wordt in Duitsland ook wel delicate mayonaise genoemd. Inmiddels is Zaanse Mayonaise het bestverkochte merk van Nederland, voor Remia, Hellmann’s en Calvé (allebei producten van Unilever) en Heinz. Van Wijngaarden koestert zijn mayonaiserecept zoals Coca-Cola dat van de enige echte Coke. Dat recept wordt in proeffabriek De Kleine Baas ook steeds verder doorontwikkeld. Van Wijngaarden heeft nu dertig soorten mayonaise waar verschillende kruiden aan worden toegevoegd. De laatste nieuwe producten zijn de limoen- en de basilicummayonaise. ‘We testen alles zelf uit. Als een product daarna in de winkel niet loopt, halen we het terug. Dan gaan we het aanpassen en opnieuw testen. Met een andere producent hebben we een salademayonaise ontwikkeld. We werken ook aan de ontwikkeling van een mayonaise zonder eigeel.’

De markt is in beweging. In luxe frietzaken is patat met fritessaus ingewisseld voor patat met toppings waarmee de maaltijd echt wordt verrijkt.

Van Wijngaarden trekt tijd en geld uit voor onderzoek en ontwikkeling zonder dat dit meteen tot successen hoeft te leiden. Maar er wordt wel op de centen gelet. ‘Het bedrijf was lang een soort veredelde hobby. Dat kan niet meer, nu er zo veel gezinnen van moeten leven. Daarom maken we naast ons eigen A-merk in tubes en knijpflessen ook sauzen voor huismerken van andere producenten: ­fritessauzen, slasauzen, currysauzen en zelfs ketchup. Maar Zaanse Mayonaise blijft ons enige topproduct, dat het leeuwendeel van de omzet levert.’

Zijn in 2010 overleden vader Ron van Wijngaarden verplaatste de fabriek van Zaandijk naar Wormerveer. Op die locatie heeft het bedrijf later wat omliggende panden bijgekocht, zodat er ruimte is voor groei. Michel van Wijngaarden hoopt zijn bedrijf zo lang mogelijk in de familie te houden. Hij is vader van drie zonen, die als vijfde generatie in het bedrijf zouden kunnen stappen. ‘Maar de markt is grillig en het is moeilijk zelfstandig te blijven in een concurrentiestrijd met de grote multinationals.’ <

Van Wijngaarden

waar Wormerveer

sinds 1929

werknemers 60

jaaromzet 35 miljoen euro

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.