Luister naar

Fraude als verdienmodel

Nieuws
Het klimseizoen in het Himalayagebergte staat op beginnen, maar verzekeraars hebben gedreigd Nepal uit de polissen te schrappen wegens onterecht op touw gezette reddingen. ‘Je ziet steeds meer helikopters.’
Casper Luckerhof redactie vk
zaterdag 22 september 2018 om 03:00
Het Himalayagebergte in Nepal.
Het Himalayagebergte in Nepal. ap / Tashi Sherpa

In Nepal zijn reisverzekeraars de afgelopen jaren voor miljoenen opgelicht met onnodige reddingsacties in het Himalayagebergte. Om de fraude te bestrijden, heeft de regering in Kath-mandu het toezicht op de inzet van dure helikopters vergroot. Als dat niet helpt, dreigt een groep verzekeraars ongevallen in Nepal niet meer te dekken in het nieuwe wandelseizoen, dat eind september begint.

In de eerste vijf maanden van dit jaar moesten reisverzekeraars meer dan 6,5 miljoen dollar betalen voor veelal dubieuze reddingsoperaties, zo bleek deze zomer uit een Nepalees overheidsrapport.

Duizenden wandelaars en klimmers zijn bij de eerste de beste verschijnselen van hoogteziekte onder druk gezet om zich te laten evacueren met een dure helikoptervlucht. Soms zijn toeristen door de lokale reisgids of hoteleigenaar een handje geholpen bij de ongemakken: bijvoorbeeld door bakpoeder door het eten te mengen, wat laxerend werkt. In andere gevallen werken de wandelaars mee aan de fraude. Zij krijgen dan geld voor het veinzen van medische nood.

ramp

De Nepalese overheid heeft er groot belang bij om de situatie onder controle te krijgen. Het land draait voor een belangrijk deel op inkomsten uit toerisme. In 2015 had de economie zwaar te lijden door een aardbeving, die ruim zevenduizend mensen het leven kostte en onder meer een groot deel van Kathmandu in puin legde.

Nepal wist snel van de ramp te herstellen. Vorig jaar reisden meer dan een miljoen reizigers af naar de woeste hoogten van de Himalaya, een recordaantal. De Nepalese overheid stelde zich een ambitieus doel: dat het er in 2020 meer dan twee miljoen zijn. Over dat plan werpt de onthulling van de miljoenenfraude nu een schaduw.

Helikopterevacuaties vormen een lucratieve onderneming. Een vlucht zou zo’n 2000 euro per uur moeten kosten, maar vaak worden hogere prijzen berekend. Volgens The Kathmandu Post is er een geval bekend waarbij een verzekeraar een rekening van 50.000 euro toegestuurd kreeg. Creatief boekhouden gebeurt ook: uit het Nepalese overheidsrapport blijkt dat helikopters soms meerdere reizigers vervoeren, waarna de rekening voor de gehele vlucht naar alle afzonderlijke verzekeraars gaat.

Nepalese helikoptermaatschappijen betalen tussenpersonen steekpenningen als ze worden ingeschakeld voor het evacueren van bergwandelaars. ‘Als ik dat niet doe, heb ik geen business’, liet een manager van een helikopterfirma aan persbureau AFP weten.

Ook ziekenhuizen maken deel uit van de frauduleuze industrie. Zij betalen steekpenningen aan de helikoptermaatschappijen die de ‘geredde’ toeristen afleveren. Die worden vervolgens onderworpen aan dure analyses en onnodige behandelingen.

De situatie werd bij de regering aangekaart door een groep van Britse, Australische en Nieuw-Zeelandse verzekeraars. Zij hadden via het reisrisicobedrijf Traveller Assist laten onderzoeken waarom ze de afgelopen twee jaar met een grote toename van claims uit Nepal te maken kregen. Volgens Traveller Assist zijn er dit jaar om en nabij de 1600 helikopterreddingen uitgevoerd, waarvan 35 procent frauduleus. De verzekeraars stelden een ultimatum: per 1 september moest er iets gebeuren, anders zou het land niet meer gedekt worden.

Volgens nieuwe richtlijnen moeten de helikoptermaatschappijen en ziekenhuizen voortaan binnen tien dagen hun reddingen specificeren bij een nieuw overheidscomité. De rekeningen worden dan samen met de politie bekeken. Die mogen voor de helikopters niet meer dan 4000 dollar per vlucht bedragen (bijna 3500 euro).

Het Nepalese ministerie voor Toerisme heeft laten weten dat tegen vijftien organisaties, waaronder ziekenhuizen en toeristenbureaus, juridische stappen zijn ondernomen. De verzekeraars, die volgens Traveller Assist anoniem wensen te blijven, nemen voorlopig genoegen met de maatregelen.

industrie

Reisorganisator René de Bos, die in 1990 als eerste Nederlander op de top van de Mount Everest stond, herkent het beeld van de fraude-industrie. ‘Ik reis al vijfentwintig jaar naar Nepal, maar vooral de afgelopen twee jaar zie je steeds meer helikopters. Rijke Nepalezen investeren daarin. Zij werken samen met louche firma’s en ziekenhuizen.’

De Bos, die expedities naar de Himalaya organiseert met zijn reisbureau Snow Leopard Adventures, voegt eraan toe dat er nog een oorzaak is voor de toename van het aantal evacuaties. ‘Er is een nieuw type toerist opgekomen, die in korte tijd zo veel mogelijk van de Himalaya’s wil zien, het liefst op grote hoogte. Het is niet ongebruikelijk dat mensen in 12 dagen een wandeltocht willen maken waar je eigenlijk 18 dagen voor nodig hebt. Daar zitten risico’s aan vast. Je hebt nu eenmaal tijd nodig om goed te acclimatiseren.’

De Bos raadt toeristen daarom aan altijd te reizen via reisbureaus met keurmerken, die volgens hem veel aandacht besteden aan de voorbereiding van een tocht. ?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jordaniërs protesteren bij de ambassade van Israël in Amman.

Ook Arabische buurlanden zetten in op diplomatieke uitweg voor conflict tussen Israël en Iran

Jordanië en Saoedi-Arabië schoten Israël afgelopen weekeinde te hulp. Dat wil niet zeggen dat deze buurlanden Israël zullen steunen bij een eventueel tegenoffensief. Ze bewandelen liever de weg van de diplomatie.

Israël heeft al een tegenaanval uitgevoerd tegen een gebrouw van Hezbollah, dat zondag vanuit Libanon ruim vijftig raketten op Israël had afgevuurd.

Israël wil een 'pijnlijk antwoord' aan Iran geven dat toch geen grote, regionale oorlog ontketent

De schaduwoorlog tussen Iran en Israël is totaal veranderd, in een vrijwel directe confrontatie. Toch wil Israël geen volledige oorlog ontketenen, al zoekt het wel naar een stevig antwoord.

‘Met deze bepaling wordt gepoogd abortus eendimensionaal te benaderen als mensenrecht.'

Wat verandert er concreet als abortus een Europees mensenrecht wordt? 'Voorbeeld van symboolpolitiek'

Zelfs als abortus in Europa als mensenrecht wordt opgenomen in het Handvest van de Grondrechten zal het in de praktijk weinig tot niets uitwerken, zeggen deskundigen.

Een dertienjarig gevlucht meisje en haar moeder verblijven nu in een opvangkamp. 'Het enige wat ze willen, is terug naar huis.’

De oorlog in Soedan treft kinderen hard. 'Een misbruikt meisje vroeg: wat heb ik fout gedaan?'

Verscheurde gezinnen, misbruik tijdens het vluchten en een toename van genitale verminking: kinderen betalen de hoogste prijs van het conflict in Soedan. ‘Hun toekomst is in een oogwenk weggevaagd.’

In Teheran werden demonstraties gehouden om de 'onverwacht succesvolle' aanval op Israël te vieren.

Israël wil Iran prijs laten betalen 'op gepast moment'

Volgens Benny Gantz, lid van het Israëlische oorlogskabinet, zal Israël ‘Iran een prijs laten betalen op een manier en op een moment die voor ons gepast zijn’. Dat zei hij zondag bij aanvang van het overleg van het oorlogskabinet.

Het Weda Bay Industrial Park op het dunbevolkte eiland Halmahera is het eerste geïntegreerde industrieterrein voor nikkel ter wereld - van mijn tot Tesla, is het streven.

De nikkelwinning neemt de Molukken over. 'Na iedere regenbui kleurt de rivier bruin en rood'

Indonesië stimuleert de bouw van reusachtige nikkelmijnen en smelters in een poging de mondiale markt voor batterijen en elektrische voertuigen naar zich toe te trekken. Op het eiland Halmahera zijn de gevolgen te zien.