Luister naar

Doe niet zo dom over Wilhelmus

Nieuws
Meer aandacht voor het Wilhelmus in het onderwijs? Van de katholieke cultuurtheoloog Frank Bosman hoeft het niet (ND 22 augustus). Zijn artikel is oppervlakkig en pijnlijk.
Hilbrand Rozema Hilbrand Rozema
woensdag 23 augustus 2017 om 03:00

Geschiedenis is soms net een grabbelton, waar ieder het zijne uit haalt. Frank Bosman keerde zich gisteren in een opiniestuk tegen het Wilhelmus. Hij deed dat op scherpe, slordige wijze. Volgens hem ademt de tekst een ‘militant protestantisme’, is het ongeschikt als volkslied in de 21e eeuw en was Willem van Oranje een terrorist. Over het uitmoorden van hele steden (Naarden, Zutphen) door de Spaanse troepen zwijgt Frank Bosman. Ik vind zijn artikel echt heel pijnlijk. Waarom dit gebrek aan kennis, aan empathie? Waarom, anno 2017, verschillen tussen christenen in Nederland aanscherpen en mensen op het hart trappen? Een paar opmerkingen.

1. Teksten krijgen laagjes door de tijd. Het verstrijken van de tijd geeft oude teksten nieuwe glans. Wie op 4 mei het Wilhelmus zingt, zingt meer dan wat er staat. We denken aan de weggevoerden (pater Titus Brandsma bijvoorbeeld), familieleden, aan ons falen, aan dappere verzetslieden die vielen en aan onze opdrachten in het heden. En dat doen we dan, overkoepeld door besef van afhankelijkheid van God en het besef dat je het alleen gewoon niet redt. Dát is het Wilhelmus.

Bosman blijkt een extreem letterlijke lezer, met een welhaast ultra-calvinistische leeshouding. Ik pleit liever voor de katholieke benadering, waarin traditie en historie meedoen. Dat zeg ik vanuit hartelijke verbondenheid met mijn voorouders, die voor Alva naar Emden vluchtten. En met een ver voorfamilielid, Wigbold Ripperda, die in 1573 in Haarlem is onthoofd door de zoon van de hertog van Alva.

2. En ‘Duitsen bloed’? Dat betekent ‘Diets’, ‘van het volk’. Het verwijst niet naar Duitsland. Dat kan niet; Duitsland ontstond drie eeuwen ná de Opstand (‘Tachtigjarige Oorlog’, 1568). Beetje dom, van Bosman. Trouwens: de Nassaus waren al bijna twee eeuwen een Bredase, diep-katholieke adelsfamilie voordat neef Willem de Opstand kwam aanvoeren. Geen vreemde buitenlandse familie dus, die Nassaus.

3. Bosman verspreidt een vals gerucht als hij schrijft over de stadhoudersbrief, die nog ergens zou liggen en waarin prins Bernhard het op een akkoordje zou gooien met Hitler. Die brief bestaat niet.

4. Bosman vergelijkt Oranje met een terrorist, die we nu in een extra beveiligde gevangenis zouden stoppen. En hij noemt de Spaanse monarch het goddelijke, wettige gezag. Strategisch laat hij hier weg, dat Filips II de katholieke graven Egmont en Horne liet terechtstellen in Brussel. Ook katholieken leden zwaar onder die staatsterreur. Hoe kun je Oranje wegzetten als terrorist en tegelijk verzwijgen hoe Naarden, Zutphen en Haarlem leden onder de massale moordpartijen op hun burgers, waaraan tienduizend van de zwaarstbewapende Spaanse troepen – het sterkste leger van die tijd! – zich verlekkerden?

5. Daar zijn we bij de kern. Wat wás de Opstand? Een strijd om a) vrijwaring van terreur en b) godsdienstvrijheid. Oranje streed voor de vrijheid van belijden van iederéén, niet alleen van protestanten. Van sommige van z’n nazaten kun je van alles vinden. Maar uitgerekend híj was bij uitstek oecumenisch gezind. En uit die Opstand kwamen later (wets)teksten en denkwerk voort rond het recht van opstand, bij onderdrukking door een tiran of tirannieke staat. Verzet tegen onderdrukking en onderdrukten helpen, dat is nog dagelijks actueel. Katholieken en protestanten staan daar aan dezelfde kant. Denk alleen al aan de onverzettelijkheid van pater Frans van der Lugt in Syrië.

6. Bosman maakt sterven voor een goede zaak welhaast belachelijk. Maar hoe zit het dan met al die duizenden dappere rooms-katholieke missionarissen, die hun Europese comfortzone verlieten? Ik bewonder die missionarissen daar juist om.

7. In de serieuze geschiedschrijving geldt Willem van Oranje natuurlijk wel als groot staatsman. En protestanten weten heel goed dat die man dat is geworden ondanks zijn gebreken. Geen misverstand: Nederland is in zonde ontvangen en geboren – zoals vrijwel elke natie op aarde. Maar ga niet sjoemelen met oorzaak en gevolg, verdoezel het bloedvergieten van de Spaanse troepen niet.

8. De denkfouten en hiaten in zijn eigen artikel bewijzen zelf al hoe nuttig meer onderwijs over het Wilhelmus zou zijn. Dit heb ik niet van mezelf; de priester Anton ten Klooster sprak woorden van die strekking op Twitter. Ik sluit me van harte bij deze priester aan.

9. Ik wens Bosman sterkte bij de verwerking van het feit dat Nederland al enige tijd een zelfstandig land is en niet meer onder Spanje valt. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het verspillen van talent is voor opiniemaker Rutger Bregman een van de grootste zondes.

Waarom de christelijke visie zo anders is dan het evangelie van Rutger Bregman over morele ambitie

Zijn martelaren en monniken mislukkelingen? Volgens Rutger Bregman, die het populaire boek Morele ambitie schreef, wel. Theoloog en bedrijfskundige Tabitha van Krimpen kijkt er anders naar.

Afbeelding

Geef meer theologen toestemming om te preken. Dat helpt bij het oplossen van het predikantstekort

Er zijn veel academisch geschoolde theologen die geen toestemming hebben om te preken, maar wel voorgaan in erediensten. Volgens de regels mag dit niet, maar die zijn volgens Ruben van Wingerden dan ook te veeleisend.

Waarom kiezen we niet de tamelijk letterlijke vertaling ‘mannen die met mannen het bed delen’?

Nieuwe uitleg van bijbelteksten over homoseksualiteit gaat op de loop met wat er feitelijk staat

'Homoseksualiteit is vertaalfout' (ND 16 april). Het artikel biedt een paar goede inzichten, zegt bijbelwetenschapper Pieter Lalleman, maar het laatste woord is er volgens hem zeker nog niet over gezegd.

CDA-partijleider Henri Bontenbal sprak in de Hannie van Leeuwenlezing voor het CDJA over sociaal-conservatisme.

Het CDA zou - naast sociaal - conservatief zijn, maar wat komt daar eigenlijk van terecht?

Het liberalisme lijkt op Europees niveau leidend te zijn voor het CDA, signaleert Maurits Potappel. Dat ook CDA-politici abortus tot grondrecht uitriepen, was voor veel christendemocraten een onaangename verrassing.

Na duizend pogingen, therapie, één diagnose (gedesorganiseerde hechting) heb ik uiteindelijk de stekker eruit getrokken.

'We geven een beroerd voorbeeld van wat liefde is'. Lezers reageren op de podcast Gebroken Gelofte

De ND-podcastserie Gebroken Gelofte, over scheiden in christelijk Nederland, roept bij luisteraars veel reacties op. ‘Ondanks jarenlange emotionele mishandeling heb ik geprobeerd stabiel te blijven.’

Al snel veranderde de sfeer in de kamer. Er werd een afwijking geconstateerd naast dat ons meisje veel te klein bleek te zijn. De term syndroom viel.

Er ging vorige week van alles door me heen toen ik hoorde dat mijn ongeboren kind ziek is

Ik schaam me dat ik anderen die de zwangerschap afbreken, vóór deze week min of meer automatisch veroordeelde. Maar nu staan mijn man en ik met dezelfde vragen. Theoloog Anne Marije Baars vertelt over een onverwachte diagnose.