Direct naar artikelinhoud

Wakker Dier: Albert Heijn vertelt 'grove leugen' in reclame serranoham

Albert Heijn is door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier tot Liegebeest van 2017 verkozen. De supermarktketen plaatste in maart een foto van varkens in de wei bij een Allerhande-artikel over de AH Excellent serranoham. Volgens Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier zitten de Spaanse serranohamvarkens in werkelijkheid hun hele leven in een krap hok zonder stro.

Albert Heijn is Liegebeest van 2017.Beeld Wakker Dier

'Dat artikel was een grove leugen. De consument is misleid', zegt Anne Hilhorst, woordvoerder van Wakker Dier. Dus nomineerde de organisatie het artikel voor de Liegebeest-verkiezing. Wakker Dier organiseert de verkiezing al negen jaar om consumenten bewust te maken van de valse claims van bedrijven over dierenwelzijn.

Genomineerden

De andere vier genomineerden waren dit jaar de tv-reclames van zuivelbedrijf Almhof met koeien in alpenweides, de verpakking van tonijnproducent Rio Mare, de koffiemelkverpakking van Friesche Vlags 'Halfvol Plantaardig' en de tv-reclame van Albert Heijn over kweekzalm. De serranohamvarkens wonnen de verkiezing met 7,5 duizend stemmen van de 19 duizend.

Dat Albert Heijn dit jaar tweemaal genomineerd is, is opvallend, zegt Hilhorst. 'Het is niet zo dat Albert Heijn het elk jaar slecht doet. Waarschijnlijk komt het doordat de supermarkt dit jaar meer verhalen over de producten heeft gepubliceerd. Dan vlieg je makkelijker uit de bocht.'

Artikel gaat verder onder de gecontesteerde zalmreclame van Albert Heijn.

Twitter bericht wordt geladen...

Reactie

Albert Heijn geeft toe dat de foto in de Allerhande 'helaas niet met de werkelijkheid strookt'. In de toekomst zal het bedrijf de foto dan ook niet meer gebruiken bij artikelen of reclames over de serranoham. De supermarktketen benadrukt dat het de afgelopen jaren grote stappen heeft gezet op gebied van dierenwelzijn. 'We vinden het jammer dat Wakker Dier de waardering voor de aanpak van AH waar het gaat om diervriendelijkheid op deze manier tot uiting brengt', meldt een woordvoerder. Een rectificatie acht de supermarkt niet nodig.

'Dat is de reden dat we Albert Heijn niet van de nominatielijst hebben gehaald', zegt de Wakker Dier-woordvoerder. Rio Mare en Friesche Vlag zijn wel van de lijst gehaald. De tonijnproducent sprak op de verpakking over 'welzijn'. Na de nominatie liet het visbedrijf weten dat het de informatie op de verpakking gaat aanpassen. Friesche Vlag gaat een andere naam bedenken voor hun koffiemelk 'Halfvol Plantaardig'. De naam doet vermoeden dat de koffiemelk plantaardig is, maar in werkelijkheid bestaat deze voor 96 procent uit koeienmelk.