Direct naar artikelinhoud
Exclusief

Betaald parkeren in Amsterdam verder uitgebreid: najaar 2025 nergens binnen de Ring meer gratis je auto neerzetten

Voorstanders van betaald parkeren kunnen feestvieren: dit najaar wordt gestart met het invullen van de laatste witte vlekken in Amsterdam, een jaar later zal in het hele gebied binnen de Ring geen parkeerplaats meer te vinden zijn waar níet hoeft te worden betaald.

en
Betaald parkeren in Amsterdam-Noord.Beeld Koosje Koolbergen

Betaald parkeren breidt zich als een olievlek uit over de stad. Het is voor het stadsbestuur het belangrijkste middel om wijken te beschermen tegen het waterbedeffect dat optreedt als automobilisten uitwijken van betaalde plekken naar de mogelijkheid om gratis te parkeren in belendende buurten. De ervaring leert dat het een probaat middel is waar gebruikers na invoering tevreden over zijn.

In oktober wordt betaald parkeren ingevoerd in onder meer Bijlmer Centrum. In het voorjaar van 2025 gaat het om Schellingwoude en de Waterlandpleinbuurt in Noord. In de zomer van volgend jaar is het de beurt aan onder meer Reigersbos, Slotermeer, Sloterdijk en Ookmeer. In de laatste fase, het najaar van 2025, moeten De Banne, Tuindorp Oostzaan, Oostzanerwerf en Kadoelen eraan geloven.

Voorstander

Hoe de parkeersituatie in Zuidoost en Nieuw-West eruit komt te zien is vorig jaar vastgelegd. In de inspraakronde die onlangs werd gehouden voor de plannen in Noord en rondom Sloterdijk reageerden meer dan 2000 mensen en bedrijven. Het overgrote deel blijkt tegen de invoering van betaald parkeren. Zowel in Noord als rondom Sloterdijk was slechts rond de 15 procent voorstander.

In Noord gingen de meeste reacties over het niet (of juist wel) ervaren van parkeeroverlast, en zijn er zorgen dat bezoekers voortaan minder zullen langskomen. In Sloterdijk waren mensen blij dat de overlast die zij ervaren door geparkeerde bedrijfsbusjes door betaald parkeren vermoedelijk zal afnemen. Tegelijkertijd zijn er ook zorgen over het ondernemersklimaat.

Nieuwe aanpak

Vrijwel heel Amsterdam moet straks aan betaald parkeren geloven, alleen voor dorpen in landelijk Noord en bij de Noorder-IJplas hoeft niet te worden betaald. In Gein zal ook betaald parkeren worden ingevoerd, maar dat gebeurt pas in 2026.

Een nieuwe aanpak is ook dat bij drie bedrijventerreinen (De Heining, Sloterdijk Poort en het Cornelis Douwesterrein) parkeren overdag gratis blijft, maar van 19.00 uur tot 06.00 uur een betaalplicht gaat gelden. Hierdoor blijft het voor bedrijven op de terreinen mogelijk werknemers met de auto te laten komen, maar wordt voorkomen dat mensen uit de buurt of bezoekers er de hele nacht hun auto gratis neerzetten.

25.500 parkeerplaatsen

Heel Noord krijgt een tarief van 1,60 euro per uur. Alleen in het gebied ten zuiden van de Zuiderzeeweg (Schellingwoude) gaat een tarief gelden van 2,80 euro per uur. In dit gebied is sprake van parkeeroverlast die volgens inwoners van het gebied wordt veroorzaakt door bewoners van Zeeburgereiland die niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning en op zoek zijn naar een goedkope of gratis parkeerplaats in die omgeving.

Besloten is te luisteren naar het advies van stadsdeel Noord om de zondagen gratis te houden. Nog een overgenomen advies: in een aantal gebieden kunnen bewoners hun vergunning gebruiken om gratis te parkeren bij een winkelcentrum. Dat geldt bijvoorbeeld voor inwoners die in Nieuwendam wonen en boodschappen doen bij het Waterlandplein.

Pontaanlandingen

Op de IJoevers wordt geklaagd dat bezoekers aan het centrum van de stad aan de andere kant van het IJ parkeren. Dit probleem speelt met name rondom de pontaanlandingen op het IJplein en de Buiksloterweg. De parkeerdruk is hier ook hoog, blijkt uit een inventarisatie.

Volgens het stadsbestuur is betaald parkeren onvermijdelijk in Noord, ‘gegeven de parkeerdruk, de forse woningbouwopgave en het probleem met het waterbedeffect’. Het gaat om een gebied met ongeveer 25.500 parkeerplaatsen.

Noorderlingen krijgen ook te maken met vergunningskosten. In het hele stadsdeel kost een parkeervergunning per half jaar 37,29 euro, voor een tweede auto 93,23 euro. Bezoekers van inwoners kunnen tegen een korting van 65 procent (maximaal 150 uur per kwartaal) hun auto parkeren. Mensen die zorg nodig hebben kunnen voor een mantelzorger een vergunning van 18,65 euro per half jaar aanvragen.

Over de auteurs: Marc Kruyswijk schrijft al meer dan tien jaar als verslaggever voor Het Parool over wonen in Amsterdam en verkeer & vervoer in de stad. David Hielkema schrijft over de Amsterdamse politiek en is daarnaast gespecialiseerd in onderzoeksverhalen.