VVD wil groeiplafond voor Schiphol loslaten
Den Haag
In het regeerakkoord is afgesproken dat Schiphol niet boven de 500.000 vluchten mag gaan. Die afspraak geldt tot en met 2020. ‘We kunnen het ons niet veroorloven Schiphol tot en met 2020 op slot te gooien’, verklaarde Kamerlid Remco Dijkstra dinsdagavond tijdens het Kamerdebat.
Met zijn pleidooi neemt de VVD’er afstand van het regeerakkoord. Dijkstra meent dat er inmiddels in de luchtvaart zo veel milieuwinst is geboekt, dat het nu al mogelijk is Schiphol extra groei te gunnen. Economisch is dat noodzakelijk, vindt de VVD-fractie. Nu Lelystad Airport als ‘zevende baan van Schiphol’ is uitgesteld, vindt de VVD-fractie het logisch Schiphol niet langer te binden aan dat maximum van 500.000 vluchten.
De coalitiepartners, CDA, D66 en ChristenUnie, wezen Dijkstra’s plannetje direct van de hand. ‘Tot 2021 doen we dat gewoon niet’, zei Jan Paternotte (D66). Ook het CDA, bij monde van Mustafa Amhaouch, wil niet tornen aan het plafond dat Schiphol is opgelegd: ‘Afspraak is afspraak’, zei de CDA’er. Eppo Bruins (ChristenUnie) is diezelfde mening toegedaan. Op de PVV na, steunden de andere fracties de grens die aan Schiphol is gesteld.
niet morrelen
Volgens Dijkstra is er sprake van een ‘interpretatieverschil’ over de tekst van het regeerakkoord. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil niet morrelen aan de afspraak over het toegestane aantal vliegbewegingen op Schiphol.
De minister vindt het ook niet logisch eventuele milieuwinst – schoner en stiller vliegen – alvast om te zetten in extra vluchten op Schiphol, zoals de VVD-fractie graag wil. De minister wil eerst het milieueffectrapport over Schiphol afwachten. Dat rapport wordt deze zomer verwacht.
Voor de zomer worden er afspraken gemaakt om de klimaatdoelen van Parijs voor de luchtvaart nationaal in te vullen.
Het kabinet vindt die afspraken nodig om de CO2-uitstoot terug te dringen en innovaties in de luchtvaartsector af te dwingen. Nederland wil lawaaiige en vervuilende vliegtuigen extra belasten.
draagvlak
De minister verwelkomde de vertegenwoordigers van het dinsdag opgerichte Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart die op de publieke tribune zaten. Bij alle nieuwe plannen rond Schiphol en Lelystad wil ze ‘proberen een breed draagvlak’ te creëren.
Een van de middelen om draagvlak te vergroten, is het daadwerkelijk meten van het geluid in plaats alleen af te gaan op rekenmodellen. De minister zegde dat toe.
Veel fracties drongen erop aan om de trein als alternatief voor korte vluchten beter te benutten. Het kabinet komt voor de zomer met een ‘internationale treinbrief’. De afweging om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig wordt daarin verwerkt, zei de minister. De spoor- en luchtvaartsector zijn hier zelf ook mee bezig, aldus de bewindsvrouw. <