‘Duurdere olie goed voor merkwaarde Shell’

Foto: ANP

Shell is het afgelopen jaar nog meer waard geworden. De merkwaarde van het olie- en gasbedrijf is nu groter dan die van de nummers twee tot en met vijf samen, zo blijkt uit een onderzoek van Brand Finance.

De onderzoekers keken naar hoeveel geld een bedrijf in totaal zou kunnen ophalen als het zijn merk in licentie zou geven aan een andere partij. De Brits-Nederlandse energiegigant profiteerde het afgelopen jaar flink van de aantrekkende olieprijzen. De totale merkwaarde van Shell steeg het afgelopen jaar met twee procent tot 33,5 miljard euro

Shell is al jaren het waardevolste merk in Nederland. KPMG, ING, Philips en Heineken komen samen niet verder dan 31,6 miljard euro. Grote verschuivingen in de top vijf zijn er overigens niet. Heineken wisselde van plek met Rabobank, dat nu zesde staat.

Sterkste stijger in de ranglijst die vijftig bedrijven omvat is NN Group. De verzekeraar profiteerde van de overname van branchegenoot Delta Lloyd. De kracht van het merk wordt volgens de onderzoekers onderschreven door het feit dat de activiteiten van Delta Lloyd verdergaan onder de naam NN.