Komst volledig zelfrijdende auto duurt tientallen jaren

Nieuws
Een volledig zelfrijdende auto kan nog tientallen jaren op zich laten wachten.
anp
woensdag 18 juli 2018 om 03:00
Testrit in Duitsland met een zelfrijdende Audi. Op z’n vroegst rond 2065 zijn de zelfrijdende auto’s in de meerderheid.
Testrit in Duitsland met een zelfrijdende Audi. Op z’n vroegst rond 2065 zijn de zelfrijdende auto’s in de meerderheid. ap / Andreas Gebert

Amsterdam

Dat blijkt uit bestudering van verschillende onderzoeken door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en brancheorganisatie RAI Vereniging. Vooral de stap naar volledig autonoom rijden vergt veel ontwikkeltijd vanwege de complexiteit van menselijk gedrag waar auto’s mee om moeten kunnen gaan.

Die volledig zelfrijdende auto’s zijn op zijn vroegst pas rond 2065 in de meerderheid op de weg. In het slechtste geval kan het nog enkele decennia langer duren en komen volledig zelfrijdende auto’s pas in 2085 op de markt.

De ontwikkeling van zelfrijdende auto’s gaat in zes fases: van geen hulpsystemen naar volledig autonoom. Vooral fase drie, waarbij auto’s in principe grotendeels zelfstandig kunnen rijden, maar de bestuurder op elk moment de besturing over moet kunnen nemen, is gevaarlijk. Experts waarschuwen dat deze fase beter kan worden overgeslagen. Momenteel hebben veel auto’s al enkele hulpsystemen die bijvoorbeeld regelen dat je auto op veilige afstand blijft van de auto voor je en dat je een noodstop maakt als een onverwachte situatie dat vereist. Sommige voertuigen kunnen al beperkt autonoom rijden. Een voorbeeld hiervan is het Autopilot-systeem van Tesla.

Aandachtspunten op weg naar volledige autonomie zijn onder andere de interactie met ander verkeer, cybersecurity en rijden bij slecht weer. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De Tata-staalfabriek in IJmuiden deze week vanbinnen.

Kabinet zet in op vergroeningsplan voor Tata, dat schatkist tot 2,5 miljard kan kosten

Tata Steel moet blijven bestaan en het kabinet wil op korte termijn met het bedrijf om de tafel om afspraken te maken over versnelde vergroening. Dat mag 2,5 miljard euro kosten.

Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?

De architecten van Bureau B+B houden zich bezig met stedenbouw en landschapsarchitectuur.

Het Nederlandse landschap vraagt veel: duurzaam, klimaatbestendig én natuurinclusief

In een land dat worstelt met ruimtegebrek en klimaatverandering zijn de uitdagingen voor landschapsarchitecten veel complexer geworden. Bureau B+B legt de lat extra hoog. 'Als het werk af is, is het nog niet af.'