Luister naar

Bonuskorting als sigaar uit eigen doos

Nieuws
Adviesprijzen, standaardprijzen, actieprijzen, kortingen en bonusprijzen. Gesjoemel met prijzen is een hardnekkige gewoonte in de detailhandel.
Remco Andersen redactie vk
donderdag 19 oktober 2017 om 03:00
Bonuskorting als sigaar uit eigen doos
Bonuskorting als sigaar uit eigen doos twitter

Amsterdam

De scharrelvariant van de Albert ­Heijn crèmepaté was vorige week in de bonusaanbieding: van 13,90 euro voor 10,00 euro per kilo. Dat lijkt een koopje, ware het niet dat diezelfde paté een week eerder, zonder bonuskorting, ook al tien euro kostte.

Albert Heijn lijkt zich hiermee schuldig te maken aan een dubieuze verkooptactiek: op het etiket een te hoge ‘oude’ prijs vermelden, waardoor de ‘korting’ groter lijkt dan hij is.

Je reinste oplichting, klaagde een contingent twitteraars en Facebookgebruikers woensdag, nadat een opmerkzame Albert Heijn-klant foto’s van de twee crèmepatés online had gezet. Slimme marketing, zeggen anderen. ‘Een fout bij het ­etiketteren’, verklaart een woordvoerder van Albert Heijn. ‘De leverancier heeft de actieprijs gedrukt op de plek waar normaal de reguliere prijs staat. Daardoor lijkt het alsof de reguliere prijs tien euro is, maar dat is niet zo: die is 13,90. Wij verhogen nooit prijzen vlak voor een kortingsactie.’

De vermeende crèmepatékortingszwendel van Albert Heijn mag dan op een misverstand berusten, gesjoemel met adviesprijzen, standaardprijzen, actieprijzen, kortingen en bonusprijzen is een hardnekkige gewoonte in de detailhandel. Zo blijkt uit gesprekken met ingewijden en gemopper van toezichthouders en consumentenwaakhonden de afgelopen jaren. Het gebeurt in de elektronicahandel, de kledingbranche, in woonwinkels en de drogisterij.

‘Het komt ontzettend vaak voor’, zegt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Wij peilen regelmatig ‘van/voor’-prijzen. In de ­Reclamecode zijn daar regels voor opgesteld: de ‘van’-prijs moet daadwerkelijk in het recente verleden de prijs van het aangeboden product zijn geweest. Als het een adviesprijs van de fabrikant is, dan moet dat erbij vermeld worden. Wij hebben bijvoorbeeld een aantal keren gezien dat speelgoedprijzen niet aan deze regel voldeden. Als we hen daarop aanspreken, passen winkeliers de prijzen wel aan, maar het is dweilen met de kraan open: bij andere producten zien we het fenomeen doodleuk weer opduiken.’

Omdat het werkt, waarschijnlijk. ­Ondanks alle websites die prijzen vergelijken en een weelde aan online prijsinformatie bij concurrenten, laat een felgekleurde sticker met ‘korting’ erop de harten van koopjesjagers nog altijd sneller kloppen.

creatieve marketing

En ondanks de regels blijven er genoeg mogelijkheden tot creatieve marketing over. De Reclame Code Commissie oordeelde bijvoorbeeld dat Mediamarkt begin 2016 geen regels had overtreden door vlak voor de actie ‘btw weg ermee!’ de prijs van een aangeboden wasmachine te verhogen. Mediamarkt reageerde slechts op het prijsbeleid van de concurrentie.

In 2014 tikte de Consumentenbond wel Wehkamp, Intertoys, Blokker, Bart Smit en bol.com op de vingers wegens het vermelden van oneigenlijke van-prijzen. Een aantal van hen vermeldt nu netjes dat het om adviesprijzen gaat. De consument kan zelf ook nog het een en ander winnen door assertief te zijn, zegt Donat. ‘Spreek de winkelier erop aan als je ziet dat de ‘van’-prijs is opgehoogd: goede kans dat je dan alsnog de beloofde korting op oorspronkelijke prijs krijgt.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.

Werkoverleg bij Hospi Housing, waar ze werken met kunstmatige intelligentie. Tweede van links oprichter Joost Bokker, uiterst links Vera Harsnyi, midden Pavla Shvetcova en uiterst rechts Flavia Gkioka.

AI-medewerker 'Sarah' doet nu zelfstandig de socials: 'Dit is wel een beetje creepy'

Ruim een jaar na de introductie van ChatGPT is AI niet meer weg te denken van de Nederlandse werkvloer. Inmiddels bestaat er zelfs een autonome AI-werknemer: Sarah.

Directeur Pieter Cnossen vakorganisatie CGMV wil het ledenverlies ombuigen naar ledengroei.

Vakorganisatie richt zich op christelijke goede doelen: 'Medewerkers werken soms onder minimumloon'

De christelijke vakorganisatie CGMV gaat zich op een nieuwe doelgroep richten: christelijke organisaties zonder winstoogmerk. ‘Daar heerst veel bevlogenheid, maar voor werknemers wordt vaak niet goed gezorgd.’

De goudprijs breekt record na record

De goudprijs slaat op hol, maar waar komt die goudkoorts opeens vandaan?

De goudprijs breekt record na record, en dat is niet per se vrolijk nieuws. Goud geldt namelijk als verkapte verzekeringspolis tegen oorlogen, crises en ander onheil. Vier redenen waarom mensen plotseling goudstaven hamsteren.

Een ov-bus van Van Hool. De Vlaamse vervoerder De Lijn koos onlangs voor goedkopere bussen uit China.

Familievete en 'typisch Belgisch probleem' zetten streep door 2.400 banen Vlaamse bussenbouwer

Het Vlaamse dorp Koningshooikt draait al 77 jaar om de busfabriek Van Hool, die mede door een ruzie tussen de erfgenamen van de oprichter in financiële nood verkeert. Een faillissement lijkt onafwendbaar.