Direct naar artikelinhoud
Nieuws

In strijd tegen TikTokrij wil gemeente Amsterdam nog maximaal 10 mensen die wachten op hun frietje van Fabel Friet in de Negen Straatjes

De gemeente Amsterdam heeft in de nieuwe exploitatievergunning van Fabel Friet in de Runstraat opgenomen dat in de rij voor de deur nog maar tien mensen mogen staan wachten op hun bestelling. Het bedrijf noemt de regel onwerkbaar en wil dat de rechter ingrijpt.

Fabel Friet in de Runstraat. Voor het juiste verloop en een vlotte doorstroom zijn er crowdmanagers aangesteld.Beeld Dingena Mol

Bijna altijd is de verlenging van een exploitatievergunning een abc’tje voor de gemeente, maar bij die van Fabel Friet ligt dat dit keer anders. Het kleine frietzaakje in de Negen Straatjes in het centrum opende vier jaar geleden, tijdens corona, de deuren. Destijds was het er niet druk, maar inmiddels is dat wel anders.

Via sociale media als TikTok en Instagram vergaarde Fabel Friet zo veel populariteit met zijn patat met toppings als Parmezaanse kaas, truffelmayonaise of cheddar dat er vaak gigantische rijen voor de deur staan. Die reiken vaak tot op de brug op de Keizersgracht, tot verbazing van veel Amsterdammers: waarom zou je zo lang in de rij staan voor een patatje?

Fabel Friet is niet de enige horecazaak in Amsterdam met een ‘TikTokrij’. Ook Chun Café in de Berenstraat, met Aziatische broodjes, kent regelmatig lange rijen, net als koekjeszaak Het Koekemannetje in de Runstraat. Veel buurtbewoners zijn de drukte zat. De gemeente probeert nu voor het eerst via de exploitatievergunning iets aan de drukte te doen.

Crowdmanagers

Fabel Friet heeft al crowdmanagers in de arm genomen om de wachtrij in goede banen te leiden. Doordeweeks drie, in het weekend zijn het er zelfs vier. Zeker 77 mensen die rond Fabel Friet wonen zeggen echter overlast te ervaren van de vele wachtenden.

De gemeente zag zich daarom genoodzaakt een extra voorwaarde op te nemen in de exploitatievergunning van de zaak. In de wachtrij mogen nog maximaal tien mensen staan die besteld hebben. Zijn er meer geïnteresseerden, dan moet Fabel Friet de tweede kassa sluiten, zodat er minder verkocht wordt. De rij mensen die nog bestellen moeten, legt de gemeente geen beperking op.

Een ‘onwerkbare regel’, zegt het bedrijf. Volgens de advocaat van Fabel Friet is het ‘duidelijk dat het ook los van de exploitatie van cliënt druk is in het centrum van Amsterdam’. Toch heeft Fabel Friet volgens haar ‘veel maatregelen getroffen om overlast te voorkomen’.

De rij van mensen die nog moeten bestellen wordt bijvoorbeeld zo omgeleid dat die de rijbaan niet blokkeert en er wordt met een ‘vereenvoudigd menu’ gewerkt, zodat bestellingen sneller afgehandeld kunnen worden. Daarnaast ruimt het bedrijf al het afval – waarvan meer dan de helft niet van Fabel Friet afkomstig zou zijn – in de buurt op.

Deuren sluiten

“Ze doen inderdaad hun best, maar het blijft een grote belasting voor de buurt,” zei de advocaat van de gemeente op de zitting. Een buurtbewoner geeft aan dat het ‘woon- en leefklimaat ernstig wordt verstoord’ door niet alleen de rij, maar ook door de vele klanten die vervolgens hun patat opeten in portieken van woningen.

Hij vertelde ook dat een deel van de 77 buurtbewoners van plan is beroep aan te tekenen bij de gemeente tegen de exploitatievergunning van Fabel Friet. Binnen twee weken kunnen ze dat nog doen. Mochten de buurtbewoners hun zin krijgen, dan moet het bedrijf de deuren sluiten.

Floris Feilzer van Fabel Friet zei dat het bedrijf hard zijn best doet de overlast te beperken, maar dat een rij van maximaal tien wachtenden niet reëel is. Een hoger aantal zoals twintig zou al ‘beter werkbaar’ zijn, zei hij tegen de rechter. Of die het daarmee eens is, wordt over twee weken duidelijk. Dan volgt de schriftelijke uitspraak.

Over de auteur: Jesper Roele schrijft sinds 2019 voor Het Parool over alledaags nieuws uit Amsterdam, festivals, het nachtleven en de tech-sector. Tips kan je sturen naar j.roele@parool.nl.

Luister naar de podcast Amsterdam wereldstad:

Video wordt geladen...