Direct naar artikelinhoud
Achtergrond

Het moet wel heel raar lopen wil Jesus Christ Superstar woensdag niet met een stapel Musical Awards worden beloond

In bijna elke categorie van de Musical Awards is ‘Jesus Christ Superstar’ te vinden, voor Beste Mannelijke Bijrol zelfs driemaal.Beeld Jan Versweyveld

Tussen de overbekende titels als Jesus Christ Superstar, Mamma Mia! en Pretty Woman vinden we dit jaar verrassend veel oorspronkelijke Nederlandse musicaltitels van nieuwe en kleine producenten, die hopen op een of meerdere Musical Awards. De prijzen worden woensdag uitgereikt in het Afas Theater in Leusden.

Het moet wel heel raar lopen wil Jesus Christ Superstar niet met een stapel Musical Awards worden beloond tijdens het Musical Awards Gala. De jury heeft er werkelijk alles aan gedaan om de rode loper voor die productie van regisseur Ivo van Hove uit te rollen. In bijna elke categorie is de titel wel te vinden, voor Beste Mannelijke Bijrol zelfs driemaal. Een enkel lied zingen – jazeker, het was geweldig wat Alex Klaasen deed met King Herod’s Song – is blijkbaar al voldoende om in die categorie te vallen. De productie viel op door het volledig weglaten van decor en projecties. Er was slechts een kaal, rond speelvlak, dat door de jury werd beloond met een nominatie in de categorie Beste Decor.

De organisatie van de Musical Awards adviseerde Sven Ratzke om het muzikale toneelstuk Marlene het stempel musical te geven, zodat het binnen de grenzen van de awards kon vallen. De genomineerde Ratzke vertaalde de liedjes van Marlene Dietrich prachtig, maar de organisatie had ook wel even Oostpool kunnen bellen, want Showmeister met Jim Bakkum, over botsende kunstopvattingen, had ongetwijfeld ook een nominatie verdiend in de categorie Beste Kleine Musical.

Bizar lange lijst

De grens tussen muziektheater en musical is flinterdun, dus hup, de muzikale komedie De Ongeplukte Zusters van Almere County van Bos Theaterproducties, een vrolijke kijk op de boeken van Jane Austen, had er ook nog wel bijgekund. Zeker omdat het lijstje Beste Nederlandse Oorspronkelijke Musical met elf titels bizar lang is, terwijl vier of vijf normaal is. Dat heeft niets meer met nomineren te maken, maar met bijna alles opsommen wat langs is gekomen.

Het positieve van de nominatielijstjes is de opkomst van nieuwe producenten, zoals Nanoek (Melk) en Oatmilk (Ver van je bed), het standhouden van kleine producenten als Opus One en De Theater BV, en sterke ‘regionale’ producties als Het was Zondag in het Zuiden, over het hoogwater in Limburg, en De Tocht, over de Elfstedentocht.

De Mol en de Paradijsvogel over het bewogen leven van Albert Mol, de eerste artiest die op tv openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam, doet het met zeven nominaties bijzonder goed. Producent Opus One heeft het ideale traject bewandeld, waardoor een oorspronkelijke productie van een zaaltje kon doorgroeien naar de zalen. De voorstelling, met tekst en regie van Daniël Cohen, leerde in de beginfase van het commentaar van het publiek in DeLaMar West, dat in de zomer van 2020 werd geopend door de grote broer op de Marnixstraat ten behoeve van nieuwe musicalinitiatieven, maar inmiddels alweer dicht is.

Schaven met publiek erbij

In dat laboratoriumtheater in Amsterdam-Nieuw-West merkte Cohen aan de reacties van het publiek dat de pauze eruit moest in de eerste versie en dat bepaalde scènes ingekort of geëlimineerd moesten worden. Schaven en nog eens schaven met publiek erbij, dat was de opzet van DeLaMar West en Opus One maakte daar gretig en succesvol gebruik van met Spring Awakening en De Mol en de Paradijsvogel. Het blijft onbegrijpelijk dat DeLaMar West al na twee jaar dicht moest. Wat meer krediet en tijd om te groeien had dit belangrijke musicaltheatertje wel verdiend.

Maarten Voogel, zakelijk leider van Opus One, zit er ondanks de zeven nominaties wat beteuterd bij tijdens de feestelijke lunch met alle genomineerden in het kantoor van sponsor Vriendenloterij. “We kunnen voor de belangrijke aanloop van een productie wel wat shelter krijgen bij De Meervaart, maar daar ben je in verband met hun programmering afhankelijk van een lege maandag of dinsdag. Alleen een repetitieruimte is voor kleine producenten als Opus One, MusicalMakers of Oatmilk niet voldoende. Je hebt publiek nodig dat zich wil laten verrassen met nieuwe dingen.”

Ruud de Graaf, algemeen directeur van De Graaf & Cornelissen Entertainment (elf nominaties voor Mamma Mia!), en bestuurslid van de Stichting Musical Awards (‘Nee, het bestuur staat helemaal los van de jury’), vatte het bondig samen: “Er worden meer theaters gesloten dan gebouwd, en als er een gebouwd wordt vergeet men nog wel eens dat het ook moet worden geëxploiteerd.”

Musical Awards Gala, 24/4 in Afas Theater in Leusden, 20.30 uur, live bij AvroTros, NPO 1

Het positieve van de nominatielijstjes is de opkomst van nieuwe producenten, zoals Nanoek van 'Melk'.Beeld Sjoerd Derine