De Noord-Zuidlijn is klaar voor de start

Nieuws
Vanaf dit weekeinde rijdt hij: de ­metro die Amsterdam-Noord met Zuid verbindt. Na vijftien jaar ­bouwen, is de Noord-Zuidlijn ­eindelijk een feit.
anp
dinsdag 17 juli 2018 om 03:00
Station Noord van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.
Station Noord van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. anp / Lex van Lieshout

Amsterdam

Op zaterdag, de openingsdag, kunnen zo’n 50.000 mensen gratis een ritje maken, waarop de officiële dienst­regeling zondag om 07.30 uur ingaat. ‘We zijn er helemaal klaar voor’, zegt Hoite Detmar, directeur van de Noord-Zuidlijn. ‘De laatste ­testen zijn afgerond, papieren en vergunningen zijn binnen en de ­metrobestuurders zeggen: “Laat ze maar komen”.’

De directeur waarschuwt dat het de eerste tijd nog niet op rolletjes zal ­lopen. Een aantal kinderziektes is nog niet verholpen en het hele openbaarvervoersnetwerk in de hoofdstad ­verandert. ‘Ik verwacht dat het redelijk chaos zal zijn. Het wordt echt wennen voor de reizigers.’

Daarnaast zijn de problemen met de digitale informatievoorziening bij verstoringen en de haperingen in het treinbesturingssysteem nog niet verholpen. ‘Daar hebben we de afgelopen tijd ook mee geoefend’, zegt Detmar. ‘Het GVB weet nu heel goed hoe het daarmee moet omgaan.’

De bouw van de Noord-Zuidlijn ging bepaald niet zonder slag of stoot. Zo liep de aanleg veel vertraging op; aanvankelijk moest de metrolijn in 2011 al klaar zijn. Ook kostte het ­project uiteindelijk ruim twee keer zoveel als begroot, 3,1 miljard euro in plaats van 1,46 miljard. ‘Er is heel veel gebeurd’, zo blikt Detmar terug. ‘Het was een moeilijke start, met weinig draagvlak voor het project en weinig risicobudget.’ Bij zijn aantreden ­waren in 2008 net de panden aan de Vijzelgracht verzakt en lag de bouw driekwart jaar stil. ‘Ik ben blij dat we sinds 2011-2012 in rustiger vaar­water zijn gekomen, al is het wel jammer dat we twee jaar geleden alsnog de startdatum moesten uitstellen naar aanleiding van de faillissementen van twee onderaannemers.’

Detmar staat ook stil bij de twee ­doden die zijn gevallen bij de aanleg. Zo kwam een automobilist om toen er een damwandplaat op zijn auto kwam en werd een medewerker aangereden door een metro bij station Zuid. ‘Dat heeft ongelofelijk veel impact gehad.’

De directeur was tien jaar betrokken bij de aanleg van de metrolijn, waarvan de laatste 2,5 jaar als eindverantwoordelijke. Hij verheugt zich vooral op het moment nadat de metro in ­bedrijf is. ‘Ik kijk erg uit naar het ­moment dat de metro een week rijdt en het een beetje gewoon begint te worden.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Vertrekkend ceo Peter Wennink krijgt applaus naar zijn toelichting op de jaarcijfers van ASML. Zijn opvolger Christophe Fouquet kijkt hem aan.

Tijd voor het verlaten van de ASML-achtbaan; techgigant neemt afscheid van topduo

ASML beleefde woensdag een historische dag. Het duo Peter Wennink en Martin van den Brink ging met pensioen. De nieuwe topman, de Fransman Christophe Fouquet, moet grote schoenen vullen.

Consumenten doen inkopen op de markt in Rotterdam. Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat producten eerlijk en zonder milieuvervuiling zijn gemaakt.

Shoppen zonder schuldgevoel: alsnog steun voor EU-wet tegen kinderarbeid. 'Er is hard tegen gelobbyd'

Kleeft er kinderarbeid aan mijn kleding? Een nieuwe Europese wet moet ervoor zorgen dat consumenten zich daar minder zorgen over hoeven maken. 'Een enorme mijlpaal', zegt initiatiefnemer en PvdA'er Lara Wolters.

Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.