Direct naar artikelinhoud
Republiek Amsterdam

Massale ganzenafschot in Schiphol, maar over de vliegende Amsterdammer bleef iedereen stil

In de omgeving van Schiphol worden gewassen geteeld waar ganzen dol op zijn. Maar om de veiligheid van het vliegverkeer te garanderen worden de dieren uit de weg geruimd.Beeld ANP/Vidiphoto

Politiek verslaggever David Hielkema belicht in Republiek Amsterdam een politiek onderwerp uit de stad. Dit keer: hoe Schiphol zorgt voor massale slachtpartijen onder ganzen, maar de gemeenteraad laat de Amsterdammer die graag vliegt buiten beschouwing.

Schiphol is jaarlijks verantwoordelijk voor de moord op 30.000 ganzen, stelde Anke Bakker deze week. De fractievoorzitter van Partij voor de Dieren wil dat Amsterdam in de ‘positiebepaling’ over de ontwikkelingen van Schiphol opneemt dat de luchthaven een diervriendelijk beleid gaat voeren.

“We heten de ganzen van harte welkom met een lopend buffet en als ze er dan zijn, staat ze een kogel, fuik of gaskar te wachten,” zei ze. In de omgeving van Schiphol worden aantrekkelijke gewassen geteeld waar ganzen graag van snoepen. Bakkers plan: maak van deze gewassen grote zonneparken zodat de ganzen er niet meer komen.

Het debat in de raad was nodig om de puntjes op de i te zetten wat betreft het document dat de ‘activistische wethouder’ Hester van Buren binnenkort aanbiedt aan de luchthaven. Als aandeelhouder heeft de gemeente de ruimte om het eigen standpunt kenbaar te maken. En dan mag de stad met slechts 20 procent weliswaar een kleine speler zijn (het Rijk met bijna 70 procent heeft de echte invloed), het moge duidelijk zijn dat de gemeente er klaar mee is. Kort samengevat: de stad wil dat Schiphol gaat krimpen, krimpen en nog eens krimpen.

Redenen voor kritiek heeft het stadsbestuur te over: de rechter oordeelde onlangs dat Schiphol mensenrechten schendt door te veel vlieghinder toe te staan, D66 wijst erop dat Schiphol met een rapport sjoemelt, PvdA merkt op dat de arbeidsinspectie inmiddels wel een dependance kan openen op Schiphol wegens de slechte werkomstandigheden en GroenLinks benoemde nog maar eens de fikse CO2-vervuiling.

“Ik moet zelf nog een beetje lachen dat ik als activistisch wordt aangemerkt, maar in dit geval ben ik daar erg trots op,” antwoordde wethouder Hester van Buren naderhand. Ze beloofde bij de volgende aandeelhoudersvergadering op 9 april te zeggen dat er iets gedaan moet worden aan de ganzenmoord, zal vragen waarom KLM druk zette het rapport over krimp onder de pet te houden en pleiten voor krimp, krimp, krimp.

Maar over de Amsterdammer zelf hebben Van Buren of de raad het niet, terwijl twee weken geleden nog bleek dat de eigen inwoners geen vliegschaamte hebben. De Amsterdammer stoot ruim twee keer meer CO2 uit via vliegreizen dan de gemiddelde Nederlander terwijl een vijfde van de Amsterdammers voor bijna driekwart van het totaal aantal vlieguren verantwoordelijk is.

Wie zijn dit? Expats? De yuppen die overwinteren in Zuid-Afrika of op yogaretreat gaan in Bali? De zakenlui van de Zuidas? Waar komt dit door? Kan de gemeente hier invloed op uitoefenen? Wil de gemeenteraad dat?

Natuurlijk: de echte verandering voor een schonere luchtvaart moet van Schiphol zelf vandaan komen, maar de positiebepaling is nog niet af. Amsterdam gaat hier nog vaak over debatteren: laat het dan óók over de Amsterdammer gaan.

Over de auteur: David Hielkema schrijft over de Amsterdamse politiek en is daarnaast gespecialiseerd in onderzoeksverhalen. Reageren? d.hielkema@parool.nl

David HielkemaBeeld Artur Krynicki

Luister ook naar onze podcast Amsterdam wereldstad over de lokale politiek:

Video wordt geladen...