16 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Held van onze tijd: hulpverlener Pietro Bartolo

In de Europese Unie en dus ook Nederland zouden David, Mozes en Jozef, Maria en baby Jezus als vluchteling zijn beschouwd en asiel hebben gekregen. Maar Abraham, Isaak en Jakob nadrukkelijk niet. Het Vluchtelingenverdrag van 1951 bepaalt dat je alleen vluchteling bent als je op goede gronden vreest dat je in eigen land vervolgd zult worden op basis van je ras, geloof, nationaliteit en dergelijke. Dat was bij Abraham, Isaak en Jakob niet het geval. Zij klopten om economische reden aan (Genesis 12:10; 26:1; 42:1-2). Oké, hongersnood is niet plezierig. Maar we kunnen toch niet iedereen opvangen?

Ik las dat maar 9 procent van de Nederlanders mensen welkom wil heten die hier niet heenkomen vanwege oorlog of vervolging. EU-commissaris Frans Timmermans zegt dat 60 procent van alle mensen die naar Europa trekken, hun land om economische redenen verlaten. ‘Zij moeten snel worden teruggestuurd.’

zwermen vluchtelingen

Passen wij onze terminologie daarop aan? In dat geval hebben we het over economische migranten, gelukzoekers, testosteronbommen en een tsunami aan vluchtelingen. Dat klinkt nogal negatief. Dat geldt trouwens ook voor typeringen als ‘stromen’, ‘golven’ en ‘zwermen vluchtelingen’. Zulke termen associëren we namelijk met overstromingen en insectenplagen. Mijn advies: Lees Tranen en Troost van arts en hulpverlener Pietro Bartolo op Lampedusa eens. Of bekijk diens documentaire Fuocoammare (Vuur op zee).

Bartolo is niet uit op sensatie. Maar hij constateert wel dat de ellende rond de Middellandse Zee ‘de grootste humanitaire crisis van onze tijd’ is. Bij Bartolo geen verontwaardigd gepreek over westerse onmenselijkheid. Maar hij heeft het wel over ‘morele schande’. Bartolo komt niet aanzetten met al te gemakkelijke politieke oplossingen. Maar hij wordt wel boos als in talkshows te simpel onderscheiden wordt tussen vluchtelingen en economische migranten. Hoezo geen vluchteling als een moeder in eigen land haar kinderen van honger ziet sterven?

Bartolo is sinds 2000 actief op Lampedusa en hoort wat mij betreft bij de helden van onze tijd. Je maag draait om bij het lijden dat hij ziet. Na het zinken van hun bootje zwemt een vader op zijn rug omdat hij zo zijn negen maanden oude zoontje onder zijn trui boven het water kan houden. Aan zijn ene hand trekt hij zijn vrouw mee, met de andere zijn zoontje van drie. Maar de golven worden hoger, de stroom steeds sterker. Het gaat niet meer. Hij moet beslissen: of alle vier verdrinken of … Hij laat zijn zoontje van drie los. Op Lampedusa aangespoeld, huilt hij aan één stuk door.

Misschien denken we uit zelfbescherming dat ‘die mensen’ gelukkig een andere instelling hebben dan wij: minder kwetsbaar, gehard tegen lijden en dood. O ja? Zou de Nigeriaanse vrouw die in een Libische cel keer op keer verkracht wordt, minder pijn voelen? Zouden de jonge mannen die door mensensmokkelaars moedwillig in een donker ruim door verstikking vermoord werden, geen doodsangst hebben gekend? Zou de kleuter die zijn moeder zag verdrinken, geen trauma hebben opgelopen? Vergeet al je relativeringen maar.

kunstmatig onderscheid

Zou het Vluchtelingenverdrag niet herschreven moeten worden? De zware offers die veel zogenaamde economische vluchtelingen brengen, tonen dat het onderscheid met politieke asielzoekers vaak kunstmatig is. Niemand ontkent dat de problematiek ingewikkeld is. Maar urgenter dan Nederlandse schaamte over vroeger kolonialisme is bekering van huidig egoïsme.

Bartolo is gelovig. Hem wordt nogal eens de vraag gesteld waarom God al dat leed toelaat. ‘Wat heeft God hiermee te maken?’, antwoordt hij. ‘De oorzaak ligt bij mensen.’ Zo is het. In het groot en in het klein. Wat bezielt de EU met het op afstand houden van vertrapte medemensen? Hoezo heeft Wilders ‘niet altijd ongelijk’? ‘Geld is als een duivel’, zegt Bartolo. Laat ik dan in de eerste plaats mezelf maar kritisch bevragen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.